Bogoslovlje
санкцпју y Мојсејевом законодавству, у коме ce о њему говори као о нечем добро манатом, што већ постоји, али што сада добија и божанску санкцију. Ипак се даде констатовати, да Мојсијево законодавство настоји да тај обичај ограничи, ослабивши му његову присилну снагу тиме што захтева да браћа морају битй »заједно«. Али уједно настоји и да прибили девера на вршење његове деверске дужности неким спениалним проппсима. У самоме тексту поменуте одредбе Пон. зак. 25, 5 —10., наплази се на некоје егзегетске тешкоће, које се у првом реду морају решпти. Јасно je да се реч »ah« (- брат) има разумети у најужем смислу т. ј. »рођени брат«, а не уопште »сродник«, како то често бива у Ст. Завету (йен. Пост. 14, 16. 13, 8. 24, 18), или »саплеменик« (11. Сам. 19, 13. 20, 29.), јер иначе не би могло битй говора о пкаквом деверу и »вршењу деверске дужности«. Талмуд уз то држп, да се ту подразумевају само брака са стране очеве (»consanguinei«) 1 , ито не сва, него само она, ко ja су била рођена за живота братовљева, а да тај брак није био обвезан за брата, који се родио у очевој породици тек иза смрти свога старијег брата који je иза себе оставио удовицу без деце 2 . Брака са материке стране (»uterini«), по Талмуду, нису уопште била обвезана на левирэтски брак-р Под »jahdav« (- заједно) свакако се има разумети заједничко ■становање у истој кукп и породици, па изгледа, да je управо због тога наглашавања заједничког живота постојало некада време када je сваки девер морао узети снају-удовицу без деце, без обзира да ли je живео у истој куки или не. У Мојсејевом законодавству ставља се дакле као услов за левиратски брак да покојник има живога брата и да je с њим заједно живео, што je свакако ограничавање стародревног обичајног права, које није знало за те услове. Jep ми пмамо пример у Ст. Завету, који показује, да тај брак није склапао само рођени брат, пего да га je вршио и блиски или даљни рођак, у намери да сачува име свога покојиог рођака од пропасти. Io je у браку Возовом са Рутом. Нојемина се врака из моавске земље у земљу Јудипу и саветује својим двема снајама удовицама, да не иду сњом,
1 Jevamoth 17, b. 2 Jevamoth 2, 1.
83
Брак π соцпјални положај жене код Јевреја