Bogoslovlje

жеговом женом и не ложе се удати за другога док се опет формално. не разведе (Gilt. VIII.). Главно je у »geth«-y формула: »hare ’ath moteret lekol’adam« — ти се может удати за свакога човека«. Зато ако муж при давању »geth«-a забрани жени да се сме удати за некога, развод не важи, него га човек мора узети натр аг од жене и изјавити да je »слободна за свакога човека«. (Gitt. IX.). И сам Талмуд заводи још једно. средство да отежа развод брака. То je такозвана ketuba, завео jy je председник синедриона Simon ben Šetah око 100. године пре Хр. (Ketuboth 82b). То je брачни уговор који се склапа између младожење и невесте, a којим овај свој још пре венчања обећава један део свога иметка. »Ketub«-y потписују два сведока и чита ce под балдахином за време венчања, а затим се предаје невести или аёним родитељима. За ту загарантовану суму мора муж јамчити целим својим иметком, па чак и оделом на себи. Та сума има да припадне жени у случају да јој муж умре или да се разведе без своје кривице. На тај се начин више пружала жени гарантија, да неће бити отпуштена због тренутног расположења мужевљева, који би у том случају одмах морао исплатити »ketub«-y 1 . (Наставиће ce.)

УЧЕЊЕ РИМСКЕ ЦРКВЕ О „НЕИЗГЛАДЉИВОМ КАРАКТЕРУ“ (CHARACTER INDELEBILIS) ТАЈНИ: КРШТЕЊА, МИРОПОМАЗАЊА И СВЕЋЕНСТВА

(ЦРТИЦА ИЗ „УПОРЕДНОГ БOГOСЛOВ.ЉА)

„ή οΰκ οίδας, άτι καί αυτοί οί τψ θνσιαστηρίψ παρεδρεύοντες ώμαρτίαις είσΐ προσηλωμένοι:“ ев. Јован Златоуст. 2

11. Ми знадемо из светоотачког учења, да Тајна, правилно извршена и недостојним свећено-служитељем, не губи силе благодатног дјејства. Св. Јован Златоуст у II бесједи на II посланицу св. ап. Павла Тимотију нише : »Шта

1 Doller, о. с. 46. Евр. Енциклоп. IX, 447.

2 Мig n e, s. g. i. 49—50, Col. 726.

251

Брак π соцпјалнп положај жене кол Јевреја