Bogoslovlje

ριιτιι себп потпуну слику. Нема ниједног извора у коме би био описан правки круг архимандрита или егзарха. Као што се може видетп из каснпјих података (VI. стол.) и случајних вести архимандрит или егзарх вршио je непосредно право надзора над манастирима своје пнспекционе области ; ово инспекдионо право било je по свему пзгледу претежно негативне природе, које je архимандриту или егзарху давало правку могућност, да само у случајевима поремећаја и нарушења манастирског реда и поретка те повреде на манастире односећих се државних и црквених закона врши актпвну ингеренцију у унутрашње манастирске послове, а имао je право да дисциплинарно поступа против личности које су учиниле било какав преотуп у напред означеном правду. Не може се са сигурношћу утврдити да ли je архимандрит или егзарх имао право, да издаје генералне за све манастире вьегова подручја обвезне наредбе, које би тангирале и основне принципе манастирског устројства и манастирске управе те како je у том погледу компетентна архимандрита или егзарха била делимитирана према компетенцији појединих манастирских настојатеља. Једно место у житију св. Teo до си ja изгледа да указу je на то, да je бар егзарх палестинских лавра био у поседу наредбодавног права (Cyrilli vita s. Theodosii ed. Usener p. 110 ’. κατεετηεαν τόν εν σ.γίοις πατέρα ημών Σάβαν αρχιμανδρίτην καί νομοθέτην πάντων των υπό Παλαιετίνην λαύρων те καί άναχωρητών). ЦајважнШа одредба ο јурисдикцијионој власти егзарха налази се у Јустинијановој nov. 100 с. 4. (ed. Zach. Il p. 24). Уз егзарха не стоји као конститутивни иди саветодавни орган нити конгрегација манастира нити из њене средине изабрани одбор, на чији би савет или consensus егзарх у одређеним случајевима био везан. Архимандрит или егзарх има свог заступника (δεοτερείων, δευτεράριος), кога постављају конгрегација монаха његове области и епископ шеф дотичног црквеног јурисдикдионог територија (cf. vita s. Theodosii ed. Usener p. 110 ; vita s. Sabbae ed. Cotelerius, Ecclesiae graecae monumenta 111 261 b). Архимандрит или егзарх има своје noмоћне органе у апокрисијарима (άποκρισιαριοι), којима ce служи у вршењу свог права надзора над многобројним манастирима своје манастирске провиндије. У вези са приказом архимандритата или егзархата можемо споменути и веће монастичке скупштиие, које су обухва-

275

Правки положај и органпзација грчких манастира