Bogoslovlje
И када муж задобије пеку, неизлечиву заразну болеет, ыорао се извршитп развод, па ма жена и не хтела. То исто ваши и за случај ако je муж имао ту болеет join и пре склапања брака и открпо то жени а она обећала да о томе неће никоме говорити (Ketub. 77а) 3 . Ради одржавања здравих генерацнја морала се и та мера завести. То су у главном, случајеви, када je вршио развод сам суд по својој дужности. Муж je имао врло велика права што се тиче развода. У Св. Писму je наведен разлог »ervatli davar« »нешто ружно«, под којим се ыоже разумети све могуће. Видели смо до каквог je тумачења дошао тај израз у Хилеловој академији. По учењу те академије дозвољен je развод и кад жена прегоре јело 2 , апо раби Акиби, чак и кад човек нађе коју другу, лепту жену.* Но и жена није- остајала сасвим бесправна. Њој се дозвољава, временем, да у приличном броју случајева поведе акцију за развод брака и против воље мужевљеве. При томе je, ипак муж као старија страна морао врщити церемонију развода и написати »отпусну књигу«. Акција се дозвољавала жени у првом реду онда, када муж није хтео да врши своје брачне дужности. При томе се узимало у обзир да ли он то не чини због болести, у ком je случају могла тражЪти развод тек после шест месецИ иза његовог оздрављења 4 . И када je човек живео развратно и неморално, могла je жена да затражи развод, а исто тако ако je човек поступао грубо с њом, особито, када она није давала разлога за то. По ту м а четь у равинском у томе случају није муж вршио ни једну од својих брачних дужности према жени 6 . Ако човек изврши злочин због којега мора бежати из земље, да не претрпи казну (desertio malitiosa), дозвољава ce жени да поведе акцију за развод 6 . И каква одвратна, гадна
1 Стеллецкlй, Труды шевской Духовной Акадеыш, 1922, №lO стр. 233.
2 Josefus, Antiquitates IV, 8. 33. S. Krauß, Talmudische Archäologie 1910, 11. 50.
3 Gittin IX, 10.
4 Duschak, Mosaisch-talmudische Eherecht, 67.
5 Eben Haezer 154, 3, Hamburger Real. Encyklopädie 257.
0 Eben haezer 154, 3. Hamburger R. E. 257.
245
Врак п соцпјални положа] жене код Јевреја