Bogoslovlje

патриархална, али да je пре тога владао и матрпјархат (стр. 113.) не може се узети као тачно. Свп наведени доказп нису ништа новога и већ су, у главном, побнјени 1 . Тачно je да je пзрапљска породица, у главном, полигамијска (стр. 114.) али то не мора бити пропис. Моногамијскп брак Аврамов слаже се потпуно са прописима Хамурапијевог кодекса. Сара je остала господарица у кући, а Агара je само наложница, но не жена. ■— Казна за прељубу беше, додуше, каменовање (стр. 115.), али се споышье и спаливање (йен. Пост. 38, 24.) ! О значењу речи »mohar« мшдљења су подељена. Писац етоји на становпшту да значи »куповна цена« (Kaufpreis) »као и:у кодексу Хамурапијевом« и да се жена куповала (115.). Но у кодексу Хамурапијевом код склапања брака главно je брачни уговор, a један од највећих ауторитета на пољу асириологије Friedr. Delitzsch преводи акадску реч »tirhatu«, што би одговарало јеврејском »mohar«, ca »Brautgabe« 2 . Култ предана (»Ahnenkult«) не може бити узрок левиратскоме браку (122). Taj би се култ вршио у породици и без жеиидбе деверове са удовом снахом. Вршила би га његова деца. Да ли се у пропису. за левпратски брак (Пон. зак. 25, 5) има разумети израз »без деце«, буквалио или у ужем смислу; »без сина«, заузима писан, компромисно становиште када тврди, да тај пропис има у виду још случај када се умре без сина, јер се онда ни je ни питало да ли остају кћери пошто нису биле правио способно за наследство. Али чим_су кћери добиле то право, морао се левпратски брак проширити под појам »без деце« (стр. 291.). Ипак je тачније: »без деце« 3 . Врло je пажљиво обрађен одељак о писму (стр. 174.).. Подуже се бави и тако звании »синајским иатписом« који нам показује, изгледа, прве почетке гласовне азбуке. И тек пронађени (1924.) натписи феиичких владара »Ahirama« и »Abibaala« из Вивлоса (Byblosa) узети су у обзир. Код превода натписа на Ahiram-овом саркофагу, који се сада сматра иајстаријим хананејским писании спомеником, мислим да je место: »Sarkophag, den machen ließ«, како преводи писац (178, Abb. 168.) боље превести; »Diesen Sarkophag«. . . На иатпису

1 Испоредп о томе мој члапак; Брак и социјалми положа) жене код Јепреја«, Богословље 1927. cd. 2.

2 Friedr. Delitzsch; Die große Täuschung, Stuttgart-Berlin, 1920,1. стр. 79. Men. Богослошье 1927, cn. 2. стр. 87. и 90.

5 Богослошье 1928, cd. 2.

315

Оцене и приказа