Bogoslovlje

о ним који je стриже не отвори уста својих. Од тескобе и од суда узе се, а род ньегов ко ће исказати? jep се истрже из земље живих и за преступе народа мота би рањен.“ (Ис. 53Д-8.) 1 Неки мисле да се та пророштва односе на народ јудејски, који се ту узима као једна морална личност; али јасно je, да се та пророштва не односе на народ; jep ако се та пророштва односе на народ, шта значи онда, да je он ради преступа народа на смрт вођен, ако се он од народа не разликује, него je с њиме једно? Пророци инспирисани виде будућност и проричу, да ћемо страданьем Спаситељевим бита искушьени, А речи „за преступе народа люта на смрт je вођен“ јасно казују, да немају право они који тврде, да се те речи односе на народ. Ко je други нас искупио крвљу него Исус Христос? (Кол. 1,14). 3 Ориген наводи још једно пророштво. Цар Давид у 44. псалму описује цара, кога назива Богом. „Миље се излило на уснама твојим, с тога те je благословио Бог до века; припаши уз бедру своју мач свој, част своју, јуначе! Твоје стреле су оштре, народи под тобом падају, оне иду у срце непрнјатеља царевих.“ Посматрај пажљиво речи, у којима се он Богом назива: „Твој престо Боже, стоји вечно и до века, скиптар правде je скиптар царства твога. Ти љубиш правду и мрзиш злочкнство, с тога те je Боже, помазао Бог твој уљем радости више него другове твоје“. (Пс. 44, 3—B). Taj цар je Богом благословен, заштитник истине и правде, победник непријатеља, његов je престо вечно утврђен и народи he га вечно славити. Цар се јавља леснику као благословен, леп, вечан и универзалан владар. Taj цар je Помазаник, кога je сам Бог помазао. Његов престо je вечан, а скиптар правде je скиптар царства НЬеговог. Пророк назива тог цара Богом и то je доказ, да je цар, кога лесник опнсује. Господ Исус Христос. 3 Псалмопевац описујући тог цара каже, да je најлепши међу синовима људским и да се мшье излило на уснама његовим. Доиста од изливене благодати уста Његових разлила се реч и наука Његова, за кратко време раширила се радосна вест о спасењу по целом свету и све испунила божанским учењем и вером његовом. 4

1 Contra Celsum 1. I. с. 54. Migne, Pair. s. gr. t. 11. c. 759.

2 Contra Celsum I. 1. c. 55. Migne, Patr. ser. gr. t. 11. c. 762.

3 Contra Ceisum I. I. c. 56. Migne, Patr. ser. gr. t. 11. c. 763.

4 Brevi tempore universus orbis doktrina ac fide pietatis eins implelus est. De princ. I. IV. c. I. n. 5. Migne, Patr. s. gr. t. 11. c. 358.

40

Богословље