Bogoslovlje

божанско се претворило у човечанско и претрпило најбитнију промену. Но да се Бог мења, то je немогуће. Бог се у ствари није ваплотио, него je ради извесних циљева представио људима само илузију ваплоћеног Бога. Но то je превара, недостојна највишег Бића. Остаје само овај неминован закључак, да je Дристос прост човек, који ако се издавао за Сина Божјег, то je чинио са циљем, који je недостојан часног човека, или je био франатик и варао сам себе. Да се Бог ваплотио то не може веровати човек који има здрав разум. 1 Ориген у свом спису против Целса износи научне доказе Божанства Исуса Христа и ти докази, први у отачкој литература заузимају више од половине његовог дела против Целса. Један од главних основа вере у Божанство Исуса Христа било je убеђење, да су се у Исусу Христу тачно испунила сва пророштва о Месији. 2 Други доказ Божанства Христовог јесте доказ историјски из земаљског живота Спаситељевог. Борећи се против Целса Ориген настоји, да докаже вероватност свих догађаја из земаљског живота Христовог, нарочито да докаже автентичност оних догађаја, који несумњиво убеђују у божанско достојанство Спаситељево. Чудно рођење Исусово од Духа Светог сматра Целс као причу и немогућност. 3 Ориген подсећа Целса на чудно рођење хероја и знаменитнх људи. Постоји прича о Аристону, оцу Платоновом и мајци Платоновој Амфиктиони, која je родила сина, зачевши од бога мудрости Аполона. 4 То je по мишљењу Оригена измишљотина, но јелинске басне садрже истиниту претпоставку, да се необични људи разликују од других необичним рођењем. Но у истину један je био необичан човек, с којим се не може сравнити ни један од јелинских хероја и мудраца, Исус Христос, те њему једнном и припада такво необично рођење. Целс сматра за измишљотину поклоњење мудраца новорођеном Христу. 3 Ориген одговара, да и Грци верују, да се на небу јављају звезде у почетку великих догађаја и промена на

1 Contra Cels. I. IV. c. 14. et 18. Migne, Pair. t. 11. c. 1046. 1050.

2 Contra Cels. 1. 111. c. 4. Migne t. 11. c. 926. et 1. 11. c. 38. t. 11. c. 859. et I. 1. c. 46. t. 11. c. 746.

3 Contra Cels. I. I. c. 28. Migne f. 11 c. 714.

4 Contra Cels. I. 1. c. 37. Migne t. 11 c. 731.

s Contra Cels. lib. I. c. 58. Migne t. 11. c. 767.

44

Богослов.ъе