Bogoslovlje
божанском силом објави царство Божје целом људском роду. 1 Испунило се пророштво Исаије: „народ који ходи у тами, видеће видело велико и онима који седе у земљи, где je сен смрти, засветлиће видело. 2 (Ис. 9,2.) Само јављање о спасењу није било довољно за човечанство; кад би Спаситељ само указао на опасност положаја њиховог и неопходност спасења, кад би и изложио најпотпуније учење о спасењу, тиме се не би спасење извршило. Слаба je помоћ болнику, да му лекар исприча узрок и својство болести и затим да оде од њега, не давши му никакав спасоносан лек. А род људски био je заражен, обузет тешком болешћу, болник je требао пре свега исцельеньа, обнављања снаге. Заборављање Бога, губитак светости, помрачење ума, све то беше последица болести греха, па je требало пре свега излечити заражене моралне силе, иначе не би имало никаквог значаја ни салю поучавање, немогуће би било и само просвећење. 3
Господ Исус Христос био je не само Учитељ негой Спаситељ човечанства. Ми смо од Логоса створени ради сједињења с ГЬиме; но ми нисмо истрајали у јединству са Логосом, охладнели смо у љубави према Њему, те смо пали у груба тела, ради очишћења у њима. Живот тела јесте продужење старог греха, наша воља покварена je у корену. Ми сами не можемо исправите вољу никаквим силама. Живот пролази у угађању телу, каткада и у борби са њим, но никада у пуној победи над њим, у пуној слободи духа над нагонима тела. Исус Христос je узео тело, живео у телу и у свету, но ГЬегов живот je потпуна противност нашем животу. Од првих дана Он je био испугьен Духом Божјим. 4 Бог je људском роду псслао божанског Учитеља, који нас je учио најлепшим и најузвишенијим истинама. 5 Нико није имао такву моћ као Исус Христос, који нам je објавио спасбносно верско и морално учење и људе од греха
1 Ibid 1. 11. с. 38. Migne t. 11. с. 859. 2 Comment, in Joan, t. 11. η. 21. MiSne t. 14. c. 162.
3 Comment, in Joan. t. XX. n. 26. Migne t. 14. c. 646. Contra Cels. 1. VI. c. 69. Migne t. 11, c. 1403.
4 In Luc. hom 29. Migne t, 13. col. 1874.
in Numer. hom. 6. n. 3. Migne t. 12. c. 609. Solus est sine peccato, qui peccatum non fecit, idcirco in ipso solo manslt et permansit Spiritus.
5 Contra Cels. I. 111. c. 52 Migne t. 11. c. 990.
83
Оригенова сотириологпја