Bogoslovlje

Скоро потпуна равноправност владаизмеђу мужаи жене. Сара жена Аврамова, усуђује се да непрестано наваљује на Аврама, због ропкиње си Агаре, да је протера, јер да је не може подносити у кући. Шга више, сам Бог налаже Авраму, да послуша све оно што му жена Сара вели (Пост. 21, 10. 12.). Због тога је најзгодније говорити најпре какав је положај имала

Жена у породици и у друштву

У садашње je време много раширена теорија, да се и на жсну гледало као на обични купопродајни предмет. Жена да се једноставно куповала или за новац или на други начин, дакле, да је жена власништво мужевљево. Он је њезин ~’adon“ власник (Пост. 18, 12.) или „ba c al“ —господар (Изл. 21, 3. 11. Сам. 11,26.), а она је његов посед be c ula подчињена. 1 ) Муж да је због тога могао поступати са женом као и са сваким другим купљеним предметом. За доказ да се жена куповала наводе се некоји примери из Библије из којих да се види, да се за жену мора платити нека становита сума новца, или се морају извршити неки послови. Тако да Јаков мора служити Лаваму четрнаест година за његове две кћери Лију и Рахиљу (Пост. 29, 18), да Саул нуди своју кћер ономе, ко убије Голијата (1. Сам. 17, 25.) и тражи од Давида 100 окрајака филиктејских (I. Сам. 18, 25. исгтП. Сам. 3, 15), пророк Осија да плаћа за жену 15 сребрњака и гомор и по јечма, (Ос. 3,1.). А у закону се изрично одређује, да ако когод изврши насиље над девојком (незарученом) мора је оженити и платити уз то њеноме оцу (Изл. 22, 15. Пом. Зак. 22, 28.). Та сума да се означава са речи „шоћаг" која да значи „продајна цена (Kaufpreis)" Ho значење речи није баш тако сигурно, јер долази само на триместау Библији ито на таким местима, где се може узети да означава „куповну цену 1 ' али да исто тако може значити „свадбени дар“. He може дакле, имати доказну снагу теорија која се заснива на несигурном темељу. Али против те теорије „куповања“ говори већ та чињеница, што се „mohar“ није давао родитељима или рођацима (њима се дају дарови migdanoth Пост. 24, 53.), него

1 ) J. Welhausen: Die Ehe bei den Arabern, Nachrichten von dsr kngl. Gesellschaft der Wissenschaften, Gottingen 1893, 446. Benzinger Hebraische Archaologie, 3 Afl. Leipzig 1927. стр. 119.

191

Брак и социјални положај жене код Јевреја