Bogoslovlje

самој невести. која је често уз то доносила још и већи мираз него што је био ~mohar“ (Суд. 1, 15. Исус. Нав. 15, 18. Пост. 16,1.29, 24.). Тачно је да је Јаков служио Лавану четрнаест година за његове две кћери, али је то тако необична ствар, да се саме кћери буне: „Зар нас није сматрао туђинкама кад нас је продао? Па је још и нашновац непрестано јео“. (Пост. 31, 15.), И кад Сихем нуди Јакову и његовим синовима уздарја (~mohar“) и дара („urnatan") колико год желе, (Пост. 34, 12.) само да му даду Дину за жену, не чини то што је жели купити, него у страху од освете браће Динине. Убиство Голијата је тако зазаслужно национално дело, да таки јунак заслужује и краљевску награду, да постане зет царев. У другом случају, не захтееа Саул тих 100 окрајака филистејских као куповну цену, него, на против, због тога јер мисли да ће Давид на тај начин погинути. И у случају да је неко извршио насиље над девојком одређује се, да има дати „mohar“ девојцн и узети је за жену (Изл. 22,15.), а на другом се месту вели, да је морао платити 50 сикала сребра оцу девојчином и узети је за жену. (Поно. плаћање за отето девојаштво. 1 ) Код прор. Осије не ради се о поштеној жени (3, 1.2,). Сви ти наведени примери, дакле, не могу доказати, да се 'жена код Јевреја куповала, јер се нигде у Библији изрично то не вели. Mohar је био младожењин дар невести, а разуме се да се и њена родбина даривала. Некоји се научници позивају и на законик вавилонског цара Хамурапија, за доказ да је куповина жена постојала у то време у Вавилону и предњем Оријенту. У кодексу Хамурапнјевом да се, наиме, наводи као услов за женидбу плаћање становите суме, која се назива tirhatu, а коју плаћа младожења. (§ 159. § 160). Но то је мишљење нетачно, јер се по кодексу Хамурапијевом одређује да се код сваког брака мора склопити уговор (riksatu) и да брак без уговора не вреди (§ 127.), a tirhatu није главни услов, јер се у § 139 спомиње брак без tirhatu-a. А најпознатији асириолог Friedrich Delitzsch преводи tirhatu са: „Brautgabe" (невестински дар), а никако са „куповна цена“ (~Kaufpreis“) 2 )

] ) Doller Ј. Das Weib im Alien Testament Munster u. W. 1920. стр.3l. (Bibl. Zeitfragen 9. Folge Helt 7. 9 ; Ист, и Богословље 1927. стр. 89.

1 ) Испор.: Ftiedr. Delitsch: Die grose Tauschung, Stutfgart-Beriin, 1920. .1. 70.; Испор. o свему опширнпје : Богословље, 1927. (11. 2.) стр. 86. след.

192

Богословље