Bogoslovlje

Грка. Солон забрањује робовима љубав са дечацима, него им само допушта однос са женама, 1 ) а Хетити дозвољавају чак и то. 2 ) Грцима је важнија духовна веза која везује двапријатеља одбрака. А та је веза често прелазила и у телесну, сексуалну. И богови, за то, не чине бесмртнима жене у које се заљубљују али душама младића које заволеше, дају бесмртност, као што то чини Зевс Хераклу, Диоскурима, Ганимеду (Ксенофон у Платоновом Симпосион-у). Алкеста је спремна да умре за свога мужа онда кад то неће да учине ни пријатељи ни стари родитељи, и Персефона, додуше, враћа краљу његову жену, али је жени то и једина награда. Нншта више не добија жена од богова за своју верност, док Ахила, Патрокловог миљеника, шаљу на оток блажених.д) Богови дакле, не награђују верност женину, него пријатеља. Жена је, по грчком веровању, само за то да се од ње добију деца, да их негује и да чува кућу, као што се то види из говора против Неере, који је држан у Атини око 342 год. пре Хр., а који је после унешен у Демостенове списе. 4 ) Жена се управо презирала, и најпознатији женомрзац Еврипид, у своме Хиполиту, жали да и жене гледају сунце и да би много лепше било, да се могу деца купити у храму, ако их когод жели имати. 5 ) Сасвим је необична ствар, код Грка, да жена прати мужа на гозбе, док је то Латинцу, Корнелију Непоту, чудновата ствар, јер ни један Римљанин не сматра непристојним, ако га жена прати на гозбе. Грчке су жене у „гинајконитис“-у оделењу за жене, где смеју улазити само најближи сродници. 0 ) На гозбе, у Атини, иду само мушкарци са својим

г ) Платон: Симпосион диалог о љубави, превео Влад. Периновпћ, Сарајево 1920, (Мала Библиот. 254—256).

2 ) § 37. Хетитског законика, што се нашао у краљевском архиву у Boghazkoj-y; „ако роб даде брачну цену слободном младићу, сме га узети за милосника; нико му то онда не сме бранити; исп. и § 54. о оружанику и његовом дружнику који живе заједно па се разиђу; Исп. Povijest Staroga Orijenta napisao Dr. Gavro Manojlovic, Zagreb 1923. стр. 122.

3 ) J. Leipoldt: Jesus und die Frauen, Bilder aus der Sittengeschichte der Welt, Leipzig 1924. стр. 35.

4 ) Pauly—Wissowa: Real-Encydopadie der classischen Altertumswissenschaft Bd. V. (1905.) S. 188.! Leipoldt o. c. 59.

6 ) Одломак ce пронашао чак y горњем Египту, на једном црепу из 1. или 2. в. пре Хр. Исп.; Adolf Errnann und Fritz Krebs, Aus den Papyrus der konigl. Museen 1899. стр. 225.

6 ) Guglielmo Ferrero: Die Frauen der Casaren, 1912, s. 7.

197

Брак i! социјалнн положај жене код Јевреја

Богословље