Bogoslovlje

пријатељима (Сомпосион), a женама ce не дозвољава нити да иду на улицу, нити да гледају кроз прозор или врата, а често се постављају и пси као чувари жена*) Али код дорских племена жена се, на против, високо цени чак има утецаја и на јавне државне послове. 2 ) Може се ипак слободно рећи, да жена код Јевреја не заузима тако низак положај као код Атињана. И ако се и сматра нижом од човека ипак јој се остављају сва човечанска права. Није затворена у кући, него се може слободно кретати куда хоће. Девојке излазе на бунаре испред града и ту слободно разговарају чак и са страним и непознатим људима (Пост. 24, 11—27. I. Сам. 9, 11 —13.) иду за стадом (Пост. 29, 9. Изл. 2. 16. пред), или жању (Рут. 2,8. 22. 3,6—15.) заједно са пастирима или жетеоцима. Кћи Јаковљева Дина, излази да види девојке земље (Пост. 34, 1.) где је изложена опасности, као што се и иначе спомињу случајеви насиља над девојкама (Изл. 2, 17.). У самоме се Мојсијевом закону предпостављају случајеви да девојка сама иде слободно пољем (Поновљ. зак. 22, 25 —27.). Али се спомињу и случајеви да се жена није баш радо показивала пред странцима (Пост. 18,6. 9. 10. Испор. и Јестир. 1. 11 —l2 где се спомиње и харем 2, 3. 8. 9.). Жена је живела у своме засебном шатору (Пост. 24, 67, 30, 16, 31 33) заједно са децом (Пост. 24, 28.). А ако је живела са Лlужем у једном шатору, онда је било засебно одељење за жене (~heder“; Суд. 15, 1. Песм. 11. песм. 1, 4. 3,4.) И у касније време постоје у кућама засебне просторије за жене, обично у стражњем делу куће 3 ). Када су породичне свечаности, суделују при њима и женске, (књ. о Јову 1,4). И кроз земљу путују жене саме без својих мужева (1. сам. 25, 18—85.; 11. цар. 4. 22—24.). и преговарају са мушкарцима (1. Сам. 25, 18—35, 11. Сам. 14, I—2o 20, 16—22 I. Цар. 14, 4.) Али н крај тога због полигамијских бракова, не сматра се жена равном човеку. Аврам се не устручава, да своју жену Сару издаје за сестру и да је даје у наручје другом, само ако мисли да му прети опасност (Пост. 12, 11 след. 20, 2. след.); а Левит предаје своју жену Гавајцима, само да спасе себе (Суд.

0 Arisfofan; Thesmophoriazusai 414, 790.; Leipoldf o. c. стр. 2 и 115. Anm. 6.

2 ) Plutarh: Agis 7,; Leipoldt o. c. 2.

s ) Doller o. c. 58.

198

Богословље