Bogoslovlje

и Самарије сејао је Исус своју науку. Сваки му је град био згодан за то. Исус је радо учио по синагогама, где су се Јудеји у извесне дане скупљали на молитву и читање и тумачење Св. Писма, али се он није ограничио само на њих, као што су то чинили јудејски књижевници, него је учмо и приповедао свагде и свагда, гдегод му се и кадгод му се пружила прилика за то; у кући, под ведрим небом, на улици, на путу, крај језера, из рибарског чамца, на гори, дању и ноћу. Исус је био народни учитељ; прости народ, нешколовани људи беху његова главна публика. Па и за своје прве и апостоле изабрао је не учене људе, него просте и нешколоване рибаре. Али је Исус учио, своју науку развијао и бранио и пред школованим и ученим фарисејима, садукејима, књижевницима и првосвештеницима. Одговарао је на њихова питања којима су га мислили у забуну и неприлику довести; постављао им је сам разна питања, упуштао се с њима у диспут, који се свагда свршавао његовом победом и њиховим поразом. „И нико му није могао одговорити речи, нити је смео ко од тога дана да га пита више“ примећује први јеванђелист (Мат. 22,46). Реч Исусова утицала је на народ силно. Где се он појавио, тамо се слегао силан свет, са свију страна, да га чује. Често је изгледало као да се сав град скупио око куће у којој је он био; често се дешавало да већ ни пред вратима од куће у којој се налазио Исус, није било више места, и да Исус од велике навале народа ни јести није могао. Исус се ради одмора склањао у пуста места, али народ га је тражио и, заборавивши на све друго, јурио је за њим пешке из свију градова. Огкуда и зашто је реч Исусова имала толико привлачне снаге за прости народ? Исус је, пре свега, народу говорио просто и разумљиво, а не неразумљивим језиком филозофа и богослова. Да би народ што лакше и брже схватио поједине истине његове науке, он је те истине врло често износио у сликама и причама, узетим из природе и обичног живота. Те приче Исусове биле су тако просте, да их је свако дете могло разумети, али, при свем том, пуне лепоте и дражи за свакога! Из тих прича, чији је предмет био догафај из обичног живота или Исусовим слушаоцима познат процес у природи, требао је народ да прочита једну истину вишег духовног, религиозног жи-

205

Исус Христос као учитељ