Bogoslovlje

виши „ja“ који човјека води до развитка двију још виших и скривенијих клица своје божанске бит У старим су мистеријским храмовима те три више клице човјекове назвали: манас, буди и атма; а др. Штајнер их зове у својим књигама: духовни „ja“ (орочишћено эстрадно), животни дух (прочишћено етеричко) и духовни човјек (прочишћено физичко тијело).“ Од та „три човјекова духовна тијела“, духовни „ja“ се појављује као и м е. животни дух као краљевств о*), а духовни човјек као воља“ (13) „Човјек je створен и на слику и прилику Божју*. „Божанско стваралачко почиње се очитовати у људима истом онда... кад се у њима развије божанско име, манас“, На завршетку предговора, где се „говори о путу од Бога до човјека и опет натраг, од човјека до Бога“, вели се да у човековој свести треба да оживи сећање „не чудо божанске милости, излито на гријешно брдо Голготу и да с надом гледа према рјечима Христовим: „У онај ће те ви дан дознати да сам ja уоцу својему, и ви у мени и ja у вама“ (Иван 14. 20). (Стр. 14). Штајнерово предавање je одговор на питање: „Колико религијска увјерења показују свој духовно - знанствени или окултни основ на посве одређеним примјерима?“ (17). Штајнер вели: „Ко медитира и у духу оживи... какав било знатни мисаони садржај . .. тај проживљава стапање с вишом духовношћу“. „На Западу, поименце у хришћанској заједници, налазимо мјесто медитације молитву, молитву којом ce кршћанин уздиже к своме Богу“... „Али прпје свега нам мора бити јасно да оно, што се данас Стако често сматра молитвом, нипошто не би било молитва у пракршћанском смислу, a најмање у смнслу оснивача кршћанске религије, самога Криста Исуса“... „Један моли кишу, други моли сунце“ (18). „Што да учини божански поредак и провидност, кад двије војске стоје једна сучелице према другој и свака моли побједу“. „Кад човјек тако моли, он се не обазире на ону молитву којом je Крист Исус приказао основно расположение које би морало владати у свакој молитви; на ону молитву у којој се вели: Оче, нека ме мине ова чаша, али не моја него Твоја воља нека буде“. „Формула молитве“ треба да човеку буде „само средство да се уздигне у више, духовне области“. „Онда

*) Овде се каже краљевство где ми кажемо царство (,Да приђе краљевство твоје“, 22). Реф.

332

Богословље