Bogoslovlje

„Simla“ je на прсима стварала набор (Изл. 4,6.), куда су ce руке метале (Псал. 74,11.), или друго шта (11. Цар. 4,39. Агеј. 2,22. Лук. 6,38.). При послу ce огртач скидао, да не смета (Мат. 24,18. Марк. 10,10.), a иначе ако би когод ишао без огртача сматрао ce голим (1. Сам. 19,24, Амос. 2,16. Ис. 20,2.·). Носила ce још једна врсга огртача од животињске длаке, зван „adderet“, који je постао, после, специалном пророчком ознаком (1 Цар. 19,13. 19. 11. Цар. 1,8. 2,8. 13. Зах. 13,4.). Разуме ce, да je код богаУаша било раскошније одело него ли код сиротиње, при чему je било и више утецаја са стране (Суд ; 5,30. 11. Сам. 1,24.), Соломонов двор предњачи y разноликости и богатству моде (1. Цар. 10,5.) и ако на жалост, нема никаквог детаљнијег њеног описа. Жене су, осим „kutonet-a“ и „simia“ носиле још и друге огртаче, за које, осим имена, незнамо како су изгледали. Тако ce спомиње „mitpahat“, y којем ce могло носити и жито (Ис. 3,22. Рута 3,11), затим свечани огртач „petigil“ обложен порфиром (исп. y грчком преводу Ис. 3,24. χιτών μεΡοπορφυρος) који je судећи no имену, свакако, страног порекла. Као нарочити део женскога одела, може ce узетггвео. Велом ce није покривало лице (само je невеста закривала лице Пост. 24,65; 29,25. и то je сигурно имало апотропејски карактер (Döller о. с 66., Lehmann y Religion in Geschichte und Gegenwart 11. 567.), a осим невесте још само , keđeša“ блудница (Тамара, Пост; 38,14.) или ако ce пије хтело иекоме показивати (Фута 3,3.). Велом ce покривала глава и горњи део леђа, често до ивице одеће. (Benzinger о. с. 84; Döller 66.). Главу су покривали и жене и мушкарци покривачем који ce зове „šanif“ од глагола sanaf = овити дакле нека врстатурбана који ce овијао око главе (Ис. 3,23. Benzinger 88). Nowak: (Hehr. Archäologie I. 127.) држи да су поједини сталежи имали различне турбане, mro je сасвим могуће, када ce узме y обзир да и сами свештеници нису имали једнак. Првосвештеник je имао специални турбан, који ce зове „misnefet“ (Из 24,8), док ce свештенички зове „migba’a“ (Из 28,40. 29,9. Лев. 8,13.) или „p e er“ (Изл. 39,28. Језек. 44,18.)-„P c er“ ce спомиње и као покривач одличних мушкараца и жена (Језек. 24,17. 23. Исаија 3,20), a и као младожењин (Исаија 61,10.) Јеврејке су испочетка, као и мушкарци, ишле босе. Особито сиротиња, као што je το још и данае y Палестини. обичај.

41

Брак и социјални положај жене код Јевреја