Bogoslovlje

ИСТОРИЈСКИ КАТИХИЗИС.

Одувек je настава y катихизису била тежак проблем за верску методологију. Нарочито y основној школи. Катихизис je сума правила и дефиниција, махом аналитичких, a το je за дечје схваћање и меморисање нешто најтеже. A стоји ce опет непрестано на становишту да ce катихизис мора обрадити и меморисати. У памети ce најлакше одржава оно, што ce научило y некој устаљеној форми. Увек ce дуже задржи y меморији цитат на страном језику, него кад бисмо хтели да га меморишемо y своме језику y невезаној форми, својим речима. Зашто? Јер je το устаљена формула, која ce мора научити од речи до речи. Учење од речи до речи je теже, него својим речима, али ce зато дуже задржава y памети. Ko je једанпут научио добро цитат qwid-qwid agis, prudenter agas..., запамтиће га вечито, или бар много дуже, него да га научи својим речима или y преводу „Што год радиш, ради паметно. Зато ce и формуле из катихизиса дуже памте и зато ce и данданас тражи, да ce катихизис с децом темељито изучи и меморира. Но лако je нешто прописати, али треба то и извести. Шта нам каже пракса? Добићете одговор и од учитеља и од ученика, да je y целој елементарној настави од свих предмета најтежи катихизис. Учитељи ce туже, да ra je тешко с децом обрадити, јер je њихов капацитет још слаб за такве појмовне операције, a ученици ce управо плаше наставе y катихизису. Нема сумње да je јадиковци учитељевој највише крив он сам, јер не ради методички. Методика je устанила правила, по којима ce катихизис може много лакше и за децу разумљивије обрадити, a главно je правило, да ce формуле катихизичне имају извести из реалне, конкретне подлоге, дакле из прича, y првом реду библијских, затим оних из читанке, па из живота, или најпосле из таквих које су од вас састављене. Кад ce исприча прича, онда ce она анализира, из ње ce извади поука и на основу те поуке даје ce примена за живот. Прича je y томе случају конкретна подлога или пример, те смо тако добили основни скелет методичког рада: пример, правило (правило je она поука коју смо изводили из приче) и примена. Зато ce напредан вероучитељ неће много мучити са катихизисом, нити ће га, ако ради по методи формуларних ступњева, радити редовито са свих пет прописаних ступњева, него ће,

45

Историјски Катихизис