Bogoslovlje

погрешно, управо опасно, јер онда оде y трен ока онај усхит који хоћемо да изазовемо. Зато не спадају ни правило ни приЈлена y историјски катихизис. Он ће дакле задржати своју карактеристичну особину: библијска прича (или какав други чланак y облику приче), a за њом изведена хришћанска наука no питањима и одговорима из саме приче без данашње системе. Дабогме, да he ce y избору библијских прича особито пазити на то, да ce изаберу такве приче из старога и новога Завета на основу којих ce може несистематски обрадити цео данашњи систематски катихизис. Отпашће и разни Lehrstück-ови, јер нашто вам тражити приче и чланке ван Библије, кад y њој имамо напретек велик избор најлепших прича? Најпосле верској настави je стало до тога, да деца уче верску грађу, те неће .морати да занемарује библијску причу y корист читанке или од нас састављене приче и чланка. Другу ће форму добити историјски катихизис и y погледу ■обима књиге. Ja сам о историјском катихизису писао пре кратког временна y католичком методичком часолису „Kršćanska škola“, те сам доста опширно навео и ту околност, да су католички, нарочито немачки уџбеници преопширни. Они управо болују од тога. Оно што они пружају, то je преобилно. Па ма да je храна најплемснитија, постаје шкодљива организму, ако ce прекомерно узима. По католичкој терминологији учи на пр. дете о милости посвећујућој, спасавајућој и т.д. Нашто то! Што 'ће детету да зна теолошке диференцијације? Оно треба да зна, шта je Божја благодат, како она делује, како ce добива, a како ce она дели, то може интересовати само теолошке стручњаке. Таква преоптерећеност само може да историјски катихизис обрати y систематски, a το je оно што ce хтело избећи. Ево примера. Словеначки историјски катихизис je написан sa први и други разред основне школе. A он садржи 104 стране ■ситног слога, од којих су 72 стране чист катихизис. Зар то није претерано? Још je rope код Pichler-a. Он je написао споменути историјски катихизис за виши стугтањ немачких народних школа, a тај би одговарао нашим грађанским школама. (Pichler није хтео да концедира ни то, да ce систематски катихизис избгци из ~нижег и средњег ступња“ наша четири илн пет разреда основне школе, a да ce задржи y вишем ступњу). Но ма да су то већ зрелија деца, још су више преоптерећена него словеначки малишани првог и другог разреда. Pichler-ов кати-

49

Историјск!! Катихизис

Богословље