Bogoslovlje
рока. И Саул рече слугама својим: Тражите ми жену заклињачицу мртвих, да отидем к њој и упитам je. A његове му слуге рекоше: ево у Ендору има жена заклињачица мртвих. Тада се Саул преруши обукгв друге хаљине, и пође он· и два човека с њим и дођу к оној жени ноћу; и он јој рече: хајде врачај ми заклкњањем, и дозови ми онога кога ти кажем. Али му жена рече : та ти знаш шта je учинио Саул и како je истребио из земље заклињаче духова и гатаре; што дакле мећеш замку души мојој да Aie убијеш. А Саул joj се закле Јахвеом говорећи : тако жив био Јахве, не ће ти бите ништа. Тада рече жена: кога да ти дозовем („узведем из подземльа“) ? А он рече : Самуила ми дозови. А кад жена виде· Самуила повиче великим гласом, а затим рече жена Саулу говорећн: за што си ме преварио? та ти си Саул. А цар joj рече: не бој се; него шта видиш? А жена рече Саулу: богове („духове“) видим где излазе из земље. Он joj опет рече, какав je? Она му рече: стар човек излази огрнут плаштем“. (I. Сам. 28, 6.—14.). Писац тога извештаја, дакле, потпуно верује да je могуће призивање духова, само да je противно религији Јахвеовој. Тим да су се, особито, бавиле жене, за то и Саул пита за жену заклињачицу духова. Пророк Језекиљ описује и начин врачања врачара н лажних пророчица: „овако вели Господ Јахве: тешко онима који шију узглавља под све лактове и граде покривала на главу свакога раста да лове душе. Ловите душе мојега народа, a своје ли ћете сачувати? за то овако вели Господ Јахве: ево мене на ваша узглавља на која ловите душе да вам долећу, и подераћу их испод лаката ваших, и пустићу душе које ловите да вам долећу. И подераћу покривала ваша и избавићу свој народ из ваших руку и неће више бити у вашим рукама да вам буду лов јер жалостите лажју срце праведнику, којега ja не ожалостих, и креписте руке безбожнику да се не врати, са свога злога пута да се сачува у животу. За то нећете лажно гледати и нећете више гатати“ (Јез. 13, 18,—23.). На жалост, и покрај тога оппсивања, не знамо како се вршило то гатање. Жене су могле вршити погубан утецај и на своје мужеве као што смо видели, и заводити их у идолопоклонство. Због тога се и за њих одређује иста казна као и за мушкарце (Понгзак. 13, 7—lo. 17, 2.-5.; 29, 17.).
106
Богословље