Bogoslovlje

нам излазе скоро сви Сергији из комбинације, a остаје скоро једини Сергије Радонежски. Исти je скоро случај и са Никонима. Допустимо ли пак друге комбинације осям Сергија Радонежског и Никона ученика му и наследника, остаје неразјашн>ено, зашто би се Сергији и Никони из разних времена и без икакве везе заједне приказивали овде на крсту. Најбоља je дакле комбинација Сергије и Никон Радонежски. Код Е. Голубинскога 3 ) о Сергију Радонежском и Никону читано у главном ово; Сергије Родонежски f 25. септембра 1392. г. Месно празновање преп. Сергија у Троицком манастиру почело je одмах или кратко време после његове слфти, jep се прославио као велики чудотворац join за живота. Откриће његових моштију било je 1422. године. Житије преп. Сергија написао je Епифаније и то пре открића његових моштију, т. ј. пре 1422. године. Исти Епифаније у похвалном слову више пута даје разумети, да je Сергије слављен у манастиру. У једном рукопису из 1425. године назива се Сергије светим старцем и писац овога рукописа обраћа се Сергију молитвено. Тропар и кондак му састављен je пре службе његове, коју je написао Србия калуфер Пахомије измефу 1449-1459. Исти Пахомије Србин написао je и Сказаније о обретењу моштију преп. Сергија, у коме се каже да су мошти нафене нетљене, да су шириле благоуханије и аромат, да му je и одело било нетљено, а вода са, обе стране моштију није се дотакла његова тела. 2 ) Не зна се да ли je нарочитим чином изведена опћецрквена канонизација Сергија, 3 ) или je он постао опћеруски светитељ због своје велике славе, али се он 1447-48. године убраја у тада веома мали број великих чудотвораца руске земље. Преп. Никон Радонежски f 17. нов. 1427. или 1428. год., прибројан je светитељимакрајем 15. и почетком 16. столећа. До митрополита Макарија слављен je само у Св. Тројице Сергијевој Лаври, а канонизован je на Макаријевском Сабору 1547. године.

9 Исторlя канонизащи святыхъ въ русской церкви, 72, 82, 100.

2 ) О Србииу калуђеру Пахомију види Павле Πопо в и h, Преглед српске књижевности, 45.

3 ) Веома уважени Г. А. Доброклонски, проф. Правосл. Богословское Факултета у Београду, упозорио ме je да je канонизапија пр. Сергија вероватно била изведена у вези са открићем њогових моштију, т. ј. 1422. или 1427. г. Види А. Доброклонскlй, Руководство по истор. рус. церкви, И. 192-193.

119

Крст у ризници цркве св. Петра у Риму