Bogoslovlje

о женама, подсећа на многе главе са ратним садржајем или на књиге, на пр. Јездре и Нејемије, у којима се спомиње жена само на три места и то двапута анонимно (Јездр. 2,61.; Нејсл. 6,18.) a трећи пут са Јахвеовим именем (Нејел. 6,14.).. (о. с. 28.). Али женских имена сложених са именем Јахвеовим има ипак у Ст. Завету. Athalja (Готолија), кћи Ахавова и жена Jeровома, цара Јудиног, прва je поуздано историјска жена, која носи име сложено Јахвеовим именом. Како je она сестра Охозије (Ahasja I. (III.) Цар. 22,49.) цара Израиљског, може ce констатирати чињеница, да долази и једна принцеса са именом Јахвсовим истовремено када се појављује и први северно-израиљски принц са Јахвеовим именом. Ако се претпостави, да je Ахав дао имена својој деци то он нијс правио никакве разлике при избору имена (о. с. 30.). И управо из примера Ахавовсг и пророка Осије, када даје имена женској деци по нареби ]ахвеовој (O'. 1. 4. 6 9), и упоређења имена Šelomi Selomith,. Simêa Simêcalh, Šomer Šimritb, види се, да се несме закључивати из имена, која се дају обим половима, ни за старее време, а нити за млађе, да je постојао принципијслни или битно различии положај истих према религији Јахвеовој (о.с.32).. О томе, да жена није и.мала никаквпх религијозних да говоре и најстарији израильски закони: Излазак 23, 17, 34,. 23. и Поновљени Закони (Деутерономиј) 16. 16., који нзречно спо«ињу само мушкарце и од њих захтевају да ce појавлују три пута годишње пред Јахвеом у храму (Beer. о. с. 33.). Али· из тога што се изречно спомињу мушкарци, још се не може закључивати, да нису смеле и жене долазити у храм на празнике. У Библији наилазилю на доста примера који доказуј·-· противно. На Јахвеов празник, у Снлоу (Силому), играју девојке (Суд. 21, 23.), а Елкана. сељак из Јефремовог племена, иде на празник у Силоса својим двема женама и децом (синови и кћери), да се помоли Богу и принесе жртву. Иза принашагьа жртве,. на жртвепој гозби (ручку), сви суделују и добијају делове жртвене животиње (1. сам. 1, 3 сл. 19 ). Исти таки обичај, да и жене иду на празник, постоји и у Христово време (Лук. 2. 42 вечери, суделују жене и кћери. За тај се празник, найме, одређује, да се свака породица („beth avoth“) или две мање породице заједно скупљају да je ду пасхално јагње. Да се под

90

Богословље