Bogoslovlje

изразом „beth avoth“ имају разумети и жена, односно мати, са синонима и кћерима, не може нико сумњати. (Löhr 44. Döller. 8.). А у Мишин талмудског трактата Pesahim спомиње се кзречно жена на пасхалној вечери, и ако се додуше затим вели: „она може јести где хоће“ (Pesachim VW, l.). 1 ) Јасн > се, дакле види да je жена имала право да суделује при пасхалној вечеря и да je суделовала, зато je нетачно тврђење Zscharnack-a; „знамо да je женама било забрагьено суделовање при свечаним актима, као што je пасхална вечера.“ Жене суделују и код других религиозних свечаности. При преношењу ковчега завета на Сион суделује сав дом Израшьев (И. Сам. 6. 5.15), народ (ст. 18.), све мноштво („hamon“) Израшьево, људи и жене (ст. 19.). Једино, можда, да царске жене, због дворске етикете, не суделују при томе, јер њима не допушта царско достојанство да се мешају са мае im. Зато и жена Давидова, а Саулова кћерка, Мелхола (Mihal), која je већ одрасла на двору, пребацује Давиду и руга му се, што je играо и што се одкривао пред својим слугама и слушкшъама, као последней играч, па му иронично вели да се: „данас веома прославио цар Израиљев“ 2 (11. Сам. 6. 16. 20.). Свакако се под изразом „народ,“ „општина“ разумевају и мушкарци и жене, према споменутом месту о преносу ковчега. Жене, дакле, суделују и код посвете Соломоновог храма (11. Дневн. 5, 2. исп. I. цар 8, 14.), код реформи царева Језекије (Hiskia) и Јосије (11. Дневн. 30, 1. 34, 29. 35, 5-11. цар. 23, 2.). При свечаностима иза победе суделују и девојке, играју, евкрају и певају. (исп. Изл. 15, 20. Суд. 11, 34. 1. сам. 18, 6. п С ал. 67, (18.), 12, 26.). Исто тако суделују и жене код велике исповести Јездрине и покајања а и код свакодневне жртве. (Јездр. 10, 1.). Жене се помињу и код освећења јерусалимских зидова (Нејем. 12, 43.). Њихов зли утецај показује се и на религиозном подручју (Изл. 34, 16.). Оне одводе Соломона, да није ишао путем којим je ишао Давид отац његов, него je почео служити и другим боговима (I. цар. 11, 4. след.). Још je познатији пример језавеље, жене Ахавове која je хтела, да искорени веру у Јахвеа, а ширила je ону у Ваала. (I цар. 16, 30. след, 19, 2.). Оне су и при жртвовању па (Ос. 4, 13. Јерем. 31, 4.

Ί Q. Beer, Pesachim, Giessen 1912. 196.

2 ] L. Zscharnack, Der Dienst der Frau in den ersten Jahrhunderten der christlichen Kirche, Güttingen 1902. 44,

91

Брак и социјални положа] жене код Јевреја