Bogoslovlje

Dr. ДУШАН ГЛУМАЦ, ДОЦЕНТ.

ПАСХА.

„Šaloš regalim tahog li baššanna“ Три пута преко године светкуј ми. Празник пресних хлебова („hag hammassot“) држи; седам дана једи бесквасне хлебове („massot“) као што сам ти заповедно, у прязнично време, месеца Авива, jep си у њему изашао из Египта; и нико да се не појављује предамном празних руку. И празник жетве првина од труда твојега што посејеш у пољу својем; И празник бербе на свршетку године, кад сабереш труд-ове своје с њиве“. Тим речима одређује се у књизи Изласка (23, 14—16.) светковање три главна израиљска празника, у које су сви мушкарци морали ићи на хаџилук у Јелусалим. На њиховом челу споииње се као први „hag hamassot“ празник бесквасних хлебова, који се доводи у везу са изласком Израиљаца из Египта. Но на другом месту књиге Изласка, говори се много детаљније о установљавању једнога празника који има да потсећа Израильце на излазак из Египта, тачно му се одређује дан празновања и специалан обред, али који не носи име „hag hammassot“ него „pesah“. У дванаестој глави књиге Изласка стих 1.—17. говори се найме овако: „И рече Јахве Мојсију и Аарону у земљу мисирској говорећи; овај месец да вам je почетак месецима, да вам je он први месец у години. Кажите свему збору Израиљеву и реците: десетога дана овога месеца свако нека узме младо јагње илл jape, по породицама, (једно) младо на дом; ако ли je дом мали за јагње или jape, нека узме у свој дом најближег суседа с онолико душа на броју, колико треба да могу појести младо (јагње или jape).