Bogoslovlje

ропство десетог дана петог месеца Ав-а 587. год. пре Христа. 1 ) По Јосифу Флавију, Јевреји у опште старали су се да те књиге не само сачувају од пропасти, већ и од повреда у тексту. Зато су они, вели, имали обичај да, било после побуна у самом јеврејском народу било опет после ратова с другим неким народом, прегледају до тада сакупљене свете књиге. То je све трајало као што рекосмо до вавилонског ропства и разрушена јерусалимског храма, где су исте биле чуване, вероватно, у оригиналним рукописима. Сада се спонтано намеће питање: шта се догодило с тим оригиналним рукописима приликом разрушења храма? С тога, пре него што пређемо на формирање канона старозаветних књига у времену после ропства, постараћемо се да на ово питанье дамо што je могуће тачнији одговор.

Пре свега напоминьемо да по овом питању постоје два контраверзна мишљења: по једнима, оригинал ових књига управо рукописи уништен je приликом разрушења јерусалимског храма 587. г. пре Христа; док, по другима, оригинал je сачувао пророк Јеремија. Из тока саме расправе видећемо које je мишљење прихватљивије. Прво мишљење добија се на основу самог историског догађаја из времена заузећа Јерусалима и његовог разрушења од стране вавилонског пара Навуходоносара. Ту се вели, да je Невузардан, заповедник Навуходоносоров, за три дана спалио Соломонов храм, царев дом и важнија здања, уништивши уједно и зидине око Јерусалима. Кад се узме у обзир да je тада опсада јерусалима трајала 40. дана и да нико из града није мотао câM изићи, a најмање неко с толикилг списима у виду свитака. Даље, да je и цар Седекија, који ноћу беше побегао из Јерусалима са заосгалом војском, ипак био ухваћен у јерихонском пољу и одведен у сирски град Ривли где се налазио Навуходоносар, који пред његовим очима закла синове његове и све знатније Јудејце, па потом и самог Седекију ослепио и послао у Вавилон. Затим, да су по наредби Навуходоносо-

1 Види пр. Јеремија LH, 12. С наведеним даном (lO.or) паљења јсрусалимског храма не слаже ce опис књиге IVo Царевима, који гласи; ,А седмога дана петога месеца дође у Јерусалнм Невузардан и попали дом Господам“ и т. д.; дакле, не слажу се само за три дана.

185

Палестински канон Старог Завета

Богословље