Bogoslovlje

ровој у Вавилон послали све имућније Јудејце, а правосвештеника Сераја и с њиме све старешине јудејске убили у граду Ривли осим Авдемелеха Етиопљанина, 1 ) логички излази: да je просто немогуће било сачувати оригинале при овом општем рушењу, паљењу и убијању, као што нису могли сачувати ни „судове дома Божјег, велике и мале, и благо дома Господњег, и благо царево и кнезова гьихових, које све однесе (Навуходоносар) у Вавилон“. 2 ) Томе још кад се дода околност да je у то време пророк Јеремија два пута био бацан у тамниду од јудејског цара Седекије и његових дворанз, и да je „остао у трему од тамнице до дана када узеше Јерусалим, и он беше онде кад узеше Јерусалим“ 3 ); затим да je из трема тамнице и он био поведен у ропство, али у Рами, по наредби Навуходоносоровој, ослобођен окова у вериге, пуштен у слободу и отишао у Миспу код Годолије, сина Ахикама, заповедника пара вавилонског над градовима Јудиним, 4 ) намеће се питањег када je онда пр. Јеремија могао свете књнге узети из храма, и где их склоните? О томе нам ништа не говори ни његова нити која друга канонска књига. Мада оне говоре о спореднијим црквеним сасудима, ипак ништа не говоре шта je било са таковажним ковчегом завета и св. књигама. Приликом спаљивања Саломоновог храма, свакако, спаљени су и оригинали светих старозаветних књига, које су до тог доба биле написате, скупльене и чуване у поменутом храму.. Али, то опет не значи да су те књиге у опш те биле уништене. Не. Њихов оригинал чувао се у храму, али, због богослужбене употребе, joui у дубокој старики биле су преписиване. Постоје тако звани индиректни докази који нам говоре да су св. књиге, почевши још од Мојсија, биле копиране и, као копије,. чиниле колекцију пре ропства. Поред већ наведеног места из књиге Поновљени Закони, XVII B—II, где се народ упућује на левите и судије да им суде по закону, вредно je споменути II Дневника, где се говори да je јудејски цар Јоса ф а т (918 893) послао по градовима Јудиним своје кнезове (њих пет) са учении левитима и свештеницима па уче народ правој

1 IV Цар. XAV, 1-21; II Дневь. XXXVI, 11-20. Упор. пр. Јеремијз; XXXIII XL и LII.

з II Дневн XXXVI, 18.

3 Јсремија, XXXVII-XXXVIII

4 ibidem XL, 1-6.

186

Богословље