Bogoslovlje

Ханаан (49, 7 след.); Први се потпуно слаже са прописима Излаз. 12, 3 след, само место Јахвеа који обилази по Египту спомигье се „Mastema“ са својима. „Mastema“ (Оспја 9,7.) идентичан je опет са „rnašhit-ош“ који се спомиње Излаз. 12, 23. б„ који није ништа друго него Сатана (Beer Pesactum 46.) али je и Сатана оруђе Божје (Јубил. 49, 4.). Док Мастма са својом војском бесни по Египту, дотле Изљаиљци светкују своју пасхалну вечеру, при којој сада не мањка ни вино (Јуб. 49, 6) 1 ). То je тако звана „египатска пасха“ („pesah misrajim“; Pesahim IX, 5.) за разлику од садагье пасхе у Ханаану, т. зв. „пасхе потомства“ („pesah dorot“), која се имала славити код храма у Јерусалиму. Тачно се одређује и време у које се има клат '. У закону то, найме, није прецизирано него се салю вели: „на вече када сунце зађе“ (Девтерономиј 16, 6) или „предвече“ (Излаз. 12, 6.). Дан je био разделен на три једнака дела I. од б. —10. часова ујутру. 11. од 10.—2. по подне, и 111. од 2.—6. у вече. Ноћ исто тако: 1. од 6. —10. часова у вече, И. од 10.—2. у ноћи и 111. од 2. —6. часова у јутру. Пасхално се јагње има клати 14. низана између 2.—6. часова по подне, а мора се псјести до 2. часа у ноћи, а евентуални остаци требају се спалити после 2. часа (]уб. 49, 1. 10-12. 19.). Израз „ben hä’aibaim“, „пред вече“ (Излаз. 12,6) тумачиле су разне јудејске секте различно. Фарисеји су одређивали да се пасха има клати у време када се сунце приближује западу (око 3 часа по подне) и правог заласка сунчевога (око б часова). О томе говори Јосиф Флавије. 2 ) Садукеји, Самарјани и Карејци 3 ) клали су пасху излшђу правог зэласка сунчевог (6 часова и потпуног лфака (7 часова). 4 ) Спомиње се и вино при вечери (Јуб. 49, 6. 9.) што je свакако дошло услед грчког утицаја и то je најстарији спол\ен вина. Да je то дошло доцнијим развојем види се најбоље из

') Дакле се и ту изражава мисао да je пасхална вечера била пре изласка и да je чувала од нечистих сила које су те ноНи беснеле около. 3 J Bellum judaicumVl,9.3. θύουσον μέν άπό ένάτης ώρας μέχρι ένδενάτης 9. —ll. час. о коме говори Флавије je време од 3—5 часова по подне, јер се дан рачунао од 6 час. ујутру, : ‘) Јулејска секта из 8 в. после Хр. непрпјатељскп расположена према Талмуду (Beer.; Pes. 5.) 4 ) Beer, Pesachiin, 47.

10

Богословље