Bogoslovlje

После тих благослова (qiddusa) наслања се на леву страну я испија се вино (1 чаша). Тек иза тога почиње права пасхална вечера. Домаћин опере руке, али не говори обични благослов за прање руку, и после тога узима мало „karpas-a“ (зелен), умочи у слану воду или сирће и говори благослов („да си -благословен Господе Боже наш, царе света, творче земаљских плодова“), па даје и осталима. Зитим открива посуду са „misva“ кола и има и узима средњи па га располови на два S пеједнака дела. Већи део, „afikomen“ оставља на страну или под јастук свога узглавља, a мањи враћа у зделу. „На lahma“. Сви присутни, затим, прихватају пасхалну зделу и подижу je у вис, али се пре тога уклања јаје и кост з massot-i се откривају. При подизању сви говоре: ово je S хтебац невољнички што су га јели наши оцеви у земљи Египту. Когод je гладан нека дође и нека ј еде ; когод je потребит нека дође и слави пасху. Ове године овде, идуће године у земљи израиљској ; ове године као робови, идуће године слободни. „Ма ništanna“ када се здела спусти, напуне се чаше, које су се код qidđuš-a испразниле и најмлафи из друштва (обично син, а ако нема деце, онда жена) пита: „зашто се ова ноћ разликује од свих других ноћи ? Jep свих осталих ноћи једемо квасно и бесквасно, ове ноћи само бесквасно. Свих •ноћи једемо разно зеље, а ове ноћи горко зеље. Осталих ноћи у опште не умачемо, а ове ноћи двапута, Свих ноћи једемо ■седећи или наслоњени, а ове смо ноћи сви наслоњени? „‘Abadim hajinu“, („робови смо били“) — Натоодговара цело друштво: „робови смо били фараонови у Египту И изведе нас Господ Бог наш из гьега са снажном руком и испруженом десницом. И да није Свети, да je благословен, извео наше оце из Египта, били би ми и наша деца и деца наше деце (наша унучад) остали робови фараону у Египту. И када би ми сви •били мудри, сви разумни, сви стари, сви познавали целу Тару (закон) ипак би нам била дужност да говоримо о изласку из Египта; и чим више неко говори о изласку из Египта, тим .више je за похвалу“. Наводе се затим, примери учених ауторитета који су аделе ноћи говорили о изласку. Тако су rabbi Elie'zer (ben Hyrkanos), R, Jehošua (b. Hananja), R. Ele'azar ben Azarja, R.

17

Пасха

Богословље 2