Bogoslovlje

свои напону. Она није ослабила ни доцније; али je велике измене претрпила. Те измене по својој спољашњој форми сусасвим безначајне скоро никакве; али по суштини оне су фундаменталне. Иако су се оне појавиле у каснијем и нови je лг периоду хиндуизма, ми ћемо их ипак у неколико речи поменути, највише ради тога да се види, како je човечји дух под првим повољниА! и правила спољним утицајем незапажено усвојио туфе али узвишеније схватање Бога и својој месијанској; идеји дао идеалнији облик. Нема спора да су веровања у Вишнуове инкарнације, нарочито оне најважније у Рами и из прехрићшанског времена. Али утицај хришћанске религије на даље формирање и измену месијанске идеје ка савршенијем појимању неоспоран je. Онде, где ce хришћанство и хиндуизам нарочито додирују у кришнаизму и ралшизму данас се више не може спорити хришћански утицај, и овај je утица] дошао, по мишљењу одличног паучника и радника специјалнои на овом пољу R. Garbe-a, сасвил! природно, jep „измефу хришћанства и кришнаизма постоји унутарње сроство, и оно објашњава пријемчивост кришнаизма за хришћанске утицаје.“ 1 ) То унутарње сроство измефу хришћанства и: хиндуизма (израженог специјално у кришнаизму) чини месијанска идеја, која je обелш религијама главна идеја. Што год даље у будућност пратимо хиндуизам, у толико ce ови утицаји множе и у толико je хиндуистичка лшсијанска идеја по својој суштини приближнија хришћанској. „У XVI и XVII веку утицај людерне хришћанске лшсије на индијски духовни живот je тако јак постао, да су религиозни диспута измефу Хиндуса, мухамеданаца, хришћана и Јевреја били нешто што ce свакодневно догафало, као што се то види из Дабистана, једног персијског дела написаног 1645. године.“ 2 ) Хиндуизал! ни раније и у опште никада није имао религијског јединства и стално се цепао у лшогобројне секте. Религијски реформатори и оснивачи секта на основу већ одавно

и у похришћанском свом облику он je у основи различит од хрншћанског Месије и Спасителе света, нити пак има, са историјске тачке гледишта посматрано, иоле места тврдгьи као да je јеванђелиски опис Исуса Христа копија хиндусгичког Кришне.

Richard Garbe, Indien und das Christentum. Eine Untersuchung: der religionsgeschichtlichen Zusammenhänge. Tübingen 1914. S. 254.

a) Jb., S. 280.

106

Богослов.ъе