Bogoslovlje

религију. Било je и пре као и за његово време таквих, али ти покушаји или нису успели или само делимично. Значајнији успех показао je један, како изгледа, Будин савременик: Вардхамана (599 или Џина (Dschina), Махавира („Велики јунак“), па чак и Б у д а. Јаинизам или џаинизам je у многоме сличан и близак будизму, и он свога оснивача такофе сматра спаситељем света, који je и раније у разним инкарнацијама долазио мефу људе. Основна мисао, почетак и крај Будине науке je: деф итивно спасење од поновних рофе ња, спасете од егзистенције уопште, ишчезнуће у Нирвану. Буда je спаситељ света; али, он никада није себе сматрао инкарнацијом каквога божанства, ко]е као такво од вечности постоји, или барем временим сином каквог божанства. Будизам, ако се он у опште може назвати религијом, je религија којој нису потребни Бог и богови; он je иако овај назив води ad absurdum атеистичка религија. Историја религиознога живота човечанства сведочи да je вера у реалну егзистенцију личних (свесгих) духовних бића у вези с материјом (душа) и без те везе (божанство, духови) основни елеменат религије уопште, без чета се она тим именом не може назватиИ религијски историчари, либерални, независни и невезани за догму цркве, као Олденберг, Орели и др., мисле да има довольно разлога не називати будизам религијом; Тиле, пак, директно атеистом назива Буду. Овога се мишљења држе и сви они интелектуалци поштоваоци будизма у Европи и Америци из т. зв. „новобудистичког покрета“. Буда (односно старији, оригинални, будизам из својих првих векова) je у најмању руку намерно игнорисао старе догме о егзистенцији богова и личне бесмртне душе. Оне (догме) су за његов систем и за његово решење проблема спасења сасвим излишке: „А зашто вам, о ученици, нисам оно (друго, т.ј. о боговима и уопште о религијским, метафизичким проблемима) проповедао? Jep вам то, о ученици, не доноси никакве добити, jep не потстрекава ходање у светости (светитељству), jep не води ка одвраћашу од земаљског, ка уништењу сваке радости, к престанку пропадљивог (пролазног), к миру, к сазнаньу, к пробуфену, к Нирвани. С тога вам нисам оно проповедао. А шта сам вам, о ученици, проповедао? Шта je страдање, о ученици, проповедао са вам; шта je постанак страдања, о ученици, про-

109

Месијанска идеја код културних народа пре Христа