Bogoslovlje

Док je на Ирану Заратхустра за врховно и једино божанство задржао као особено име: Ахура (Асура), a старије речи за изражавање божанства уопште: daiva, daeva, deva као обележје већ наступелог политеизма одбацио, дотле je у Индији сличним процесом на место божанства Диаус-питар-Асуре дошао на чело божанске хиерархије: Вару на, уз чије име врло често, као што je мало час наппменуто, такофе као предикат долази додатак, надимак: Асура. Он je бог неба (небески бог), бог који по својој узвишености превазилази сва ос ι ала божанства старе Индије. Као богу, који сву васељену обухвата и целим светом влада, обраћали су се стари Аријани веданског периода Варуни са страхопоштовањем и дубоком побожношћу за помоћ, особито за опроштај греха. Али, бог Варуна je и сувише узвишен, и сувише далеко и високо горе на небу да би му се људи непосредно обраћали, те су стгга они осећали потребу за једним посредништвом измефу себе и њега. Улогу посредништва измефу Неба и земље, измефу бога неба Варуне и човечанства у најстаријем веданском периоду има бог Митра. Ведански бог Митра je идентичан са иранским богом кстога имена: Митром, који, као што смо видели, стоји у истом односу према Ахури (Ахура-мазди) као што идијски бог Митра стоји према Варуни, Пада у очи, а што je врло значајно за суштину месијанске идеје, да се оба ова стара веданска божанства, Варуна и Митра, врло често у молитвама (химнама) заједно призивају у смислу призивања једне личности. Варуна je бог неба или боље рећи: он je само светло небо, док je Митра; сама небеска светлоет. Као што се из овога види, они су две персонифпкације или два символичка назива Једне суштине, једнога небескога Бога. Митра je, дакле, божанска светлосг, видело света да се послужимо јеванфелиским језиком које с неба, од бога Варуне, силази на земљу да обасја људе који су у тами. Митра, као посредник измефу доброга небескога оца Варуне и људи, je само зачетак изображена месијанске идеје у Индији. Тек много касније, када je ова месијанска мисаи била довольно сазрела, јавља се она и у Инди)и исто тако силно спољње изражена као код других народа. У најстаријем веданском периоду индуске религије ни]е ни могло другојачије да буде. Митра je једно с Варуном, те стога и он припада највишој небеској сфери. Потребно je било

91

Месијанска идеја код културних народа пре Христа