Bogoslovlje

сао живота. Наиме, Исус Христос je учио, да је човеков крајњи морални циљ: прослављање Бога и вечно блаженство после смрти, морално начело т. зв. „ Jenseitsmoral-a“ (с оне стране гроба), које начело философ А. Döring, а с њиме и сви натуралисти и поборници Друштва за етичку културу не признају, јер човечије природно морално учење неће да зна за ствари с оне стране искуства 1 ). У вези са напоменом о крајњем моралном циљу споменућемо нетто и о рфаво схваћеној мисији Исуса Христа овде на земљи. D r А. Steinmann између осталог вели и ово: „У колико je у Старом Завету религија била најтешње срасла са националним животом, није могла помисао чисте универсалности и тежња за остварење универсалне замисли постати утицајна и одлучујућа. И кад je шта више, као у доцнијем Јудејству, национална политична нада месијанским очекивањем дала характеристично обележје, могла je код сваке тежње за обраћањем незнабожаца универсалност ипак само у накажаном облику доћи до важности“ 2 ). Месијанска идеја се чак и рђаво схватала, нарочито су je рђаво схватали шовинистички фарисеји. Они су очекивали Месију у политичном смислу и значењу 3 ). Мефутим Исус Христос, одговарајући Пилату, вели: „Moje царство ни je одовога света“ (Job. 18, 36.), једна идеја, која je старој философији била сасвим непозната. „Сво етичко делање по хришћанском схватању јесте далање sub specie царства које ће доћи, служба у очекивању царства Божијег“ 4 ). Дакле, „привести људе у царство небеско јесте последњи и највиши циљ учења и живота Исусова“ 5 ). Царство небеско или Божије, пак, како га je проповедао Исус Христос и његови апостоли, јесте царство човековог живота после смрти, у загробном животу, царство с оне стране правних, политичких и економских прилика човековог живота овде на земљи. При крају нашег излагања о главним принципима моралносоцијалног учета Исуса Христа проговорићемо још и о теговом

') Handbuch der menschlich-natürlichen Sittenlehre für Eltern und Erzieher, A. Döring, Stuttgart 1899. стр, 35.

2 ) Dr. A. Steinmann, ibid. стр. 85. (белешка 4.).

3 ) Види опширније: ibid. стр. 85.-89.

4 ) Zeitschrift für systematische Theologie, C. Stange, Göttingen, 1. Vierieljahrschrift 1929. стр. 31.

s ) Dr. A. Steinmann, ibid. стр. 73.—74.

159

Главки принципа морално-социјалног учења Исуса Христа