Bogoslovlje
и прожето скроз католичким духом, било уперено против протестанства у опште, а особито против калвинизма. „La Confession orthodoxe“, кажу они, „а été provoquée par les troubles qu’a causés dans l’Orient grécoslave le calvinisme professé par le patriarche de Constantinople Cyrille Lucar ou Lucaris“ (p. XVIIL). Готово сву потоњу садржину друге главе увода (p.p. XVIII.-XL.), чини причање познатог случаја са Кирилом Лукарисом, који je више пута био цариградски патријарх. Кирил Лукарис се овде претставља као занесени присталица и фанатични пропагатор калвинизма на православном истоку.... Ми нећемо да се упуштамо у ову ствар, јер би нас то ■одвело и сувише далеко од нашег правог циља. Ми ћемо се задовољити само следећим кратким примедбама, и то: I) аутори књиге, коју расматрамо, сасвим вештачки доводе постанак и садржину СО у неку изванредну и генетичку везу са случајем п. Кирила Лукариса. 2) Само питање, да ли je п. Кирил Лукарис заиста био занесен калвинским идејама, веома je спорно. И, напослетку, 3) ито je најглавније није ово питанье, које je било сасвим јасно ондашњим руским православним хришћанима у Пољској, имало никакве стварне, a још мање неке изузетне везе са појавом СО, нити je играло у томе какву год улогу. Ствар je у томе, да чак и они од православних историчара и богослова, који допуштају могућност озбиљне занесености п. Кирила Лукариса калвинским идејама, не виде никакве генетичке везе измефу СО и документа, који je познат под именом „женевское исповедања вере“, који припада, или je можда само подметнут п. Кирилу. Лукарису. Тако н. пр. букурешки професор J. Михалческу, који се чак и сада (види његов чланак у Studii Theologice № 1 од 1932 ап. р. р. 3—16. под насловом: „Les idées calvinistes du Patriarche Cyrille Lucaris“) држи мишљења, да je п. Кирил Лукарис могао бити аутор споменутог женевског исповедања вере, тврди категорички, да СО „war sowohl gegen den Protestantismus als auch gegen den Römishkatholizismus gerichtet, sogar mehr gegen den Römisch-Кa thоli zis m u 5... Mehr von dem Römisch-Katolizismus als von dem Protestantismus hatte und hat gr.-or, Kirche zu fürchten“ (види његове Die Bekenntnisse und die wichtigsten Glaubenszeugnisse der griechischorientalischen Kirche im Originaltext, nebst einleitenden Bemerkungen. Leipzig. 1904 s. 25).
173
Оцене и прикази