Bogoslovlje

душу штетне страсти, Нил се ослања на речи Христа Спасителе (Мт, 5, 22) и каже: „Није корисно гњевити се уопште, како без разлога, тако ни са оправдании разлогом, jep je тос правом забранио Господ“. 1 Да бисмо одржали потпуну над гњевом, Нил учи, да je неопходно потребно развијати у себя и јачати дуготрпљење и кротост. Истичући пак преимућств» дуготрпљења над гвьевом, Нил сравњује јасно оне утиске, које разљућени и трпељиви човек чине на околину. „Код разљућеног и гњевног“, каже Нил, „очи су мутне, закрвављене и сведоче о узбуђеном срцу, а лице трпељивог човека je спокојно, очи пријатне и гледају право.... Монах, који дуго трпн, сличая je извору, који пружа свима пријатно пиће“. 2 Пето место у Ниловој схеми грехова заузима жал ос г (Λύπη, tristitia). Ова страст je слабљење психичке енергије, реакција против страсних стања, која за своју основу имају власг чулног егоизма или привезаност материјалним добрима. Одавде проистиче веза жалости са другим страстима, jep je она њихова последица. „Жалост“, каже Нил, „веже узицама онога, кога страсти победе“, 3 jep je „она последица неуспеха у телесним. пожудама, а пожуде прате сваку страст. Ко je победно пожуду„ тај je победно страст, а ко je победно страст, њиме неће овладати жалост. Не жалости се уздржљиви, што нису успела јела„ ни целомудрени што није остварио неразумну раскалашност, ни кротки што се није могао осветити, ни смирени што je лишен људске почасти, ни онај, који воли сиромаштво, што je претрпео штету. Они су одлучно одбацили од себе пожуду за свим овим, и као што онога који je одевен у оклоп не пробија стрела, тако и ове бестрасне не рањави жалост. 4 Но најтешњу везу има жалост са гњевом, у коме страсна пожуда достиже најјачи степей, и после чега долази неизбежна психичка реакција, која слаби душевне силе. „Жалост je“, каже Нил, „утученост душе (κατήφεια ψυχής). Она настаје због гњевних мисли% jep „неуспех у освети рађа жалост“. 5

1 Epist. lib. 1] Olympio quaestori CCCV. col. 349 С. 2 de octo spirit, malitiae cap. IX col. 1153 D. 3 de octo spirit, malitiae cap. XI col. 1156 D,

* ibid. coi. 1156 D - 1157 A. 5 ibid. coi. 1156 C.

234

Богословље