Bogoslovlje

овој Пајсијевој посети сачувао се податак у бечком Ратном Архиву у протоколу под насловом „Windica“ под датумом април 1631 бр. 7. 1 Тамо се вели, да je на славонску границу приспео „der Patriarch auss Albania und Macedonia“. Ово ce, •без сумње, односи на Пајсија, који je тамо дошао y пратњи архиепископа софијског и влашког Јефтимија Цариграфанина. 2 На другом месту Ивић вели, да ова белешка, која помиње Јефтимија не тврди, да су они дошли заједно, али по њој изгледа, да су и патријарх и Јефтимије недавно приспели на границу. 3 Не зна се тачно, да ли je Пајсије посетио Хрватску и Славонију, али изгледа, да није, jep се о њему даље не зна ништа, док се о раду Јефтимијевом зна доста. 4 Његова улога мефу тамошњим Србима била je двојака: политичка и верска због чега je и назван духовним старешином тамошњих Срба. 5 Пајсије га je оставио мефу Србима, да им буде на услузи. 6 Ипо Грбићу Јефтимије je одвраћао народ од уније. 7 1640 године долазио je тамо као Пајсијев егзарх владика Хаци Епифаније. 8 О боравку ових егзарха мефу тамошњим Србима не зна се много, можда због тога, што се они нису дуже задржавали на појединим местима. „Ти би егзархи добивали дозволе од царских фенерала, те би онда обилазали све парохије, цркве и манастире и остајали би овуда нефе на дуље, а нефе на краће вријеме.“ 9

О просветно-куртурном раду патријарха Пајсија може се рећи прилично доста. Записи, који говоре о њему и шеговим путовањима кипге подацима о његовом великом библиофилству толико, да се човеку, док их студира, намеке мисао, као да je циљ свих Пајсијевих путовања био да проналази и пове-

1 Ово код Ивића, Марчанска Епископија, с. 160, бел. под 10. 2 Ibid.

3 Др. A. Ивић, Миграције Срба у Слав с. 46. 4 Cp. iđid., с. 46—54;

5 Ibid. с. 54;

6 Ср. Др, А· Ивић, Марчанска Епископија, с. 160; 7 М. Грбић, цит. дело, с. 219;

8 Ibid.;

9 Ibid. с. 218;

259

Пајсије, архиепископ пећски и патријарх српски