Bogoslovlje

акцију Пропаганде, тим пре, што су и њега лично посећивали католички мисионари, који су се у Турској често сусретали. Сем тога оскудица у богослужбеним књигама осећала се код нас знатно. И С. Станојевић вели, да je рад наших манастирских штампарија, које су бар донекле, подмиривале црквене потребе, почео нагло опадати у XVII веку. 1 Није ли можда, Пајсијева акција на прикупљању књига и рад на њиховој оправци и умножавању имао за циљ сузбијање ширеньа квьига, које je Пропаганда убацивала за своје унионистичке циљеве? На овакву претпоставку упућује нас и факт, да je и по подацима, које нам дају записи, преписивачки рад наших калуђера за врелю Пајсије био доста жив. Знамо, да je још 1615 године у Морачком манаетиру написан „божьствьши законикъ“, 2 а 1619 године, по запису инока Ананије, написан je један минеј у манаетиру Враћевшници. 3 И даље, хронолошким редол\, спомиње се скоро из године у годину то преписивање богослужбених књига. Године 1620 написао je Аксентије у Јањеву „законикъ“; 4 1628 године „списа се и поновн брен’ ныма рукама“ Захарије Возушчана једна књига, 5 а 1630 године у манастиру Пиви написана je једна књига „глаголемы прор(о)къ(?) декембры“, 6 Године 1633 писая je у Хопову један минеј; 7 1635 године написао je служабник у манаетиру Милешеву jeримонах Захарије. 8 Године 1636 написао je неки Киријак књигу „поучеше еуангелско“, које назива светом и божанском књигом, 9 а 1639 написан je у манаетиру Милешеву „wxTwuneтоглас’ныи. 10 Није се салю на овоме ограничила активност Пајсијеве епохе, иако je и ово преписиванье књига било, свакако распространение. Ми смо навели салю оне случајеве, који су забе-

1 Ст. Станојевић, Историја Срба, с. 270. 2 Љ. Стојановић, Записи, I, с, 286, бр. 1030. 5 ibid. с. 292. бр. 1053.

* ibid, с 297, бр. 1081. 5 ibid. с. 3, бр. 1192. 6 ibid. с. 318, бр. 1210. 7 ibid. с. 322, бр. 1234. 8 ibid. с. 328, бр. 1264. « ibid. с. 330. бр. 1278. 10 ibid. с. 337, бр. 1312.

262

Богословље