Bogoslovlje
вита жртва у плодовима позната je врло добро свима индоевропским народима; она припада култу предана и за њу се може наћи колико се хоће примера, и код нас и код других народа, упор, мој чланак о панспермији, Годишњица H. Чуп. 41, 1932, 168 и дц. Мешовита жртва у ст о ци, мефутим, колико je мени познато, спомиње се само на овом месту. Исто су тако занимљиви податци о жртвеном ритуалу, на стр. 85 и дд: када се, о Светом Мрати, коље црни петао, чврсто му се стеже юьун, „да не би крекао*· То je врло леп пример за старински жртвени пропис да жртва, у тренутку када je доводе на клање, не сме бити рђаво расположена и на тај начин одрећи свој пристанак. Исто су овако Ифигенији, кћери Агамемновој, када je доведена пред жртвеник, завезана уста, да се не би чула каква кобна реч, упор. Aesch., Agam 236 и д. Упор, и Salomon Reinach, Cultes, mythes et religions 4, 124, и Срп. Етн. Зборн. 31, 1924, 33 и д,— На стр. 84 и д.д. имамо неколико примера за сасвим примитиьну жртву в еригам а. Вериге су и код нас, као и код других народа (в. о томе Emil Goldmann, Đer Andelang, Breslan, 1912, стр. 33 идд) биле свети предмет, можда олицетворење митског претка, и примери које Г. Димитријевић находи драгоцена су документа за познавање њиховог култа и у опште наше старе религије.
В. Чајк.
Зборник за етнографију и фолклор Јужне Србије и суседних области. Књига I. Уредник Војислав С : Радовановић, Скопље, 1931. VI и 231. У зналачки урефеној и укусно опремљеној серији, коју je почело издавати Скопско Научно Друштво, обраћена je довољна пажња и на податке о нашој старој религији. Нека суовде споменути чланци „Средачка жупа“, од Митра Влаховића (стр. 27—52), и „Обцчаји приликом рођења код православних Срба у Скопљу“, од Стојне К. Ристић (стр. 53—64). Чињеница да у „Средачкој жупи“ свака кућа има две славе, једну у пролеће, а другу у јесен или у .зиму“ (стр. 45) врло лепо утврђује теорију да je слава празник из области култа предана, jep познато je (упор, н.пр. М. Murko, Das Grab als Tisch, и Шрадеров Reallexikon
285
Оцене и прикази
Богословље