Bogoslovlje

40

правильного понимания функции проповеди в жизни церкви. Кроме первой тайны в проповедании, которая содержится в личности проповедника, в его вере, нужно знать: как современный человек должен полюбить религиозные истины? Поэтому нужно говорить („разговаривать“) современным языком, т. е. принят новый метод проповедывания основанный прежде всего на результатах психологии. Значит, ищется проповедание приспособленое требованьям новой жизни. Это значит что нужно естественно проповедывать и заботиться о длине проповеди. А естественность приобретается прежде всего употреблением современных примеров, которые помогут не только чтобы религиозные истины были ясно изложены, но и тому чтобы они были бы любимы и, что самое главное, были бы приняты. Для этого опять нужен не только методичнный выбор темы, но и серьезная подготовка.

Д-р БЛАГОТА М. ГАРДАШЕВИЋ

СКЛАПАЊЕ БРАКА ПРЕКО ЗАСТУПНИКА

Скоро сва законодавства која говоре о браку, како црквена тако и грађанска, слажу се у томе да постоје три главна и битна услова, који се морају испунити при склапању брака, да би брак био ваљан и пуноважан. То су они битни брачни фактори и чиниоци који стварају брак: а) два лица разнога пола; б) слободна изјава воље или слободна сагласност брачних другова да желе ступити једно са другим у брак и б) законом прописана и установлена форма за склапање брака. И Брачна правила Српске православие цркве (БП) у § 11 траже те исте услове. Ако нема и само једног од тих битних услова, онда и брака нема. Тако, ако нема два лица разнога пола, него je брак закључен са два лица истога пола 1 или нема пуноважне изјаве да младенци желе

1 Тешко je претпоставити да може доћн до закључења брака између два лица истога пола, пошто законодавства обично траже строге превентивне мере, којима морају бити подвргнута брачна лица пре него закључе брак по форми која се за то тражи. Код црквеног брака у ПравославноЈ цркви Још мање се може десяти таква околност, пошто сем превентивних формалних радњи и докумената постоји у шо] и институт оглашавања, где се пајлакше отклањају такви недостаци. Али, нема правила без изузетака и са тим се изузецима мора рачунати. До склапања брака измећу два лица разнога пола могло би доћи, када би једно лице у случају стицаја околиости прикрило свој пол и обукло се у мушко или женско одело супротно другом лицу и тако извршило обману. Тако закључена брачна заједница сматра се непостојећом, а лице које би извршило такву обману морало би бити кажњено по закону иапр. код нас по чл. 258 или 286 Кривичног закона. Ако би такав брак био склопљен и у Православно] цркви крнвац би морао бити кажњен и од црквене власти не само као преступник против црквеног учења и морала него и за јавно ругање обреду. Ту се већ не ради о заблуди истоветности брачног лица, него о грубо] преварн о полу.