Bogoslovlje

77

Abraham T, 11. gr. p. 1-20. of. J. Assemani Bibl. Or, T. I. p. 38 et Ceillier I. c. n. 19); химна о св. Авраму (Hymni de Abraham Kidunaia, Lamy T. 111. p. 749 —836 cf Prolegom. XL-XL ι II et. p. 641); о животу св. Jyлијана Аскета (vita s. Juliani Ascetae, T. 111. gr. p. 254 —260, cl Ceillier 1 c. n. 20) химна о Јулијану Сави (Hymni de Juliano Saba, Lamy T. 111. gr. p. 836—936 cf. Prolegom p. XLIII); Дела аскеШског-моралног карактера. Многобројни су списи преподобное Јефрема аскетског-моралног карактера. Заслужују да се спомену и то: I) Sermones quator de libero humanae voluntatis arbitrio (T. 111. syr. 359 —366) где се излаже православно, црквено учење о слободи човечје воље 2) Многобројни списи упућени онима који желе савршени живот. Таквн су списи: Sermo de virtutibus et vitiis (О врлинама и пороцима) (T. I. gr. p. L-18); De timoré Dei (О страху Божјем) Serm. 13 de divers T. 111. syr p. 629—638); De Fide (О вери 11. gr. p. 386 644 —650); Ad eversionem superbiae (О пагубно] гордости T. 1. gr. p. 23—28); De patientia (O трпљењу T. 11. gr. p. 186 — 91 et p. 316—333); De virginitate (О девствености T. 111. gr. p. 74—79); De admonitione et poenitentia (О опомени и казни Lamy T. I. p. 277 —310); Sermo primus de reprehensione (Беседа прва о осуђивању, Lamy T. 111. p. 335 —362): De beatudinibus atque infelicitatibus (O срећним и несрећним T. 11. gr. p. 334 —335): De oratione (О молитви T. 111. gr. p. 12—1); De jejunio (O посту Serm. 14 de divers. T. 111. syr p. 638 —643); Hymna de jejunio guadrigesimali (O 40 дневном посту Lamy T. 11. p. 647 —718); Paraenesis de non scandalizando proxirao (O несаблажњавању ближњег T. 111. gr. p. 114—119)( itd. 3) Списи упућени онима који желе аскетсно-монашкн живот. Такви су списи: Sermo paraeniticus ad iuvenes ascetos (T. I. gr. p. 160—167): De perfectione monachi (T. gr. p. 322—323) Consilium de vita spirituali (Савет о духовном животу T. 1. gr. p. 258 —282); Septem occupationes monachi (О седам дужности монаха T. 111. gr. p. 403 —406): Sermones paraenetici ad monachos Aegypti (T. 11. gr. p. 72—186); Institutionis ad monachos (Поучавање монасима T. 111. gr. p. 337 —350): De sacerdotio (О свештенству T. 111. гр. π. 1-6) дело од велике вредности, итд. Чувено ]е дело преподобног Јефрема 76 паренеза или потстидаја на покајање (Paraene 76 seu hortationes ad poenitentiam T. 111. syr. p. 367 —561), по коме je он одиста и назван велики учитељ покајања и весник последњег суда: „Magnus poenitentiae doctor et praeco novissimum“ Од велике je вредности и беседа о суду. Sermo de secundo adventu et judicio (О другом доласку и (T. 111. gr. p. 273 —278). Од преподобног Јефрема имамо беседа које je одржао на сахранама и то епископа (1 —8) презвитера и ђакона (9 —13), монаха или клирика (14 (31), супруга (32), младића (34, 35), дечака (36 познатих као Neccrosima seu funèbres 85 (T. 111. sur. p. 395—410). О списима и учењу преподобног Јефрема. Свети оци су још у IV веку хвалили списе преподобног Јефрема. Тако блаж. Јероним каже: „Ad tantam venit claritudinem, ut post lectionem Scripturarum publice in quibusdem ecclesiis ejus scripta recitarentur (S. Hieroym. de scriptor. eccles c. 115) Разуме се на Истоку. Св. Григорије ниски вели: