Bosansko-Hercegovački Istočnik

Стр. 418

к-х. источник

Св. 11

као вуна чиста, престо му бјеше, К10 огњени •пламен II ријека огњена испред њега тецијаше, на иљаде служаше и десет по десет хиљаде стајаху пред њим; судије шсједаше и књиге се ошвормие (Дан. 7; У, 10.). Тада ће браћо велики страх бити, кад се страшне књиге отвсре у којима су уппсана сва дјела наша што починисмо на овоме свијету. Црема томе ако би хтјели неможемо ништа сакрити ни затајити од Бога, јер тај и мисли и тајне срца људског види п познаје. 0 колико нам суза треба, помисливши на онај час, а опет се лијенимо, јер искреним сузама, као и милостињом загладпти и покрити може се мноштво грјехова у оној страшној књпзи. О колпко нам пута треба узданути и љуто заплакати, кад видимо очима сввјима неисказано царство оно.. а' с друге пак стране страшне муке, посред ових сваку твар човјечанску, од првога па до пошљедњег оног дана; на пошљетку видпћемо пх много и небројено гдје му (Христу) се ничице клањају, да се по св. ппсму изврши: Живу аз глаголет госиод, јако мње иоклошшсја всјако кол>ено небесних, земних и преисподних; апос.тол Павле опет каже: да И,е сваки језик иарод иризнати да је Готод IIс. Христос син Божији на славу Ђога оца (Филип 2: 10— 11). —• Тада благочестиви и радознали слушаоци замолише учитеља, да пм приповједи и остало гато ће бпти, а, он по жељи њиховој настави. Тада ће све човјечанство стајати између парства и суда ; између живота и смрти; између радости и туге, и сви ће се доље ничице поклањати пред судом, који ће их горко испитивати, а особито оне, који у љености живот свој пробавише. Не само, да ће сваки помишљати и сјећати се на своја дјела добра, или зла, него ће их пред собом сва гледати. Тада ће сви они, који лукаво и без покајања живише с плачем говорити: о зашто се ми безумни не покајасмо, него свој живот на земљи узалудно, у игрању и порузи проведосмо: загато не бисмо опрезни на молитву; зашто не постисмо; зашто не бисмо милостиви сиромашнима; зашто своју браћу ближње презирасмо. Ох, ја грјешни — сваки ће на посеб рећи: — зашто се не покајах, док бјеше вријеме кајању. Јест, али се смијах и

ругах се томе, а живот свој доврших, тражећи уживање у јелу и пићу и игрању и страсном весељу. Шта да чиним сад, кад покајању изчезе вријеме, кад ме постиже страшни овај час, за који сам много пута чуо, али га | исмијавах; шта грјешни, да учиним сад, кад се књиге отворе, које ће судити свима. За ово еви ми помишљајући чућемо глас неумптног судије, који ће нам викати говорећи: дођите, дајте и покажите дјела евоја да примиате плату, јер дође вријеме оно, од вјекова предсказано. Тада ће се смести и узбунитп сви редови Хришћански; епископи, свештеници и ђакони и сав ред црквени, јер св. ап. Павле говори: Сваки Ие ио овом реду устати, да ода славу Богу. Тада ће се уз велики страх емести цареви и силни, богати и сиромашни, јер наста вријеме да свако своја дјела открије, да свако пожње што је посијао. Саслушавши, пажљиво све ово христољубиви слушаоци и опет замолише с ријечима: блажени слуго божији, кажи нам шта ће по свему овом бити, а блажени им учитељ одговори: љубезни слушаоци тешко ми пада, скоро сам клунуо, да вам све исприповиједим, али ћусе ипак с' страхом одважити, јер ово се без уздисаја и суза не може лахко исказати. Покајмо се браћо спасења свог ради; чувајте и свето држите завјет, обиљежје, којим се сваки знаменоЕасте у св. саборној цркви крштењем, јер кроз крштење добисте чисту вјеру и залог благодати, што и пред многим свједоцима признасте говорећи; одричем се сатане и свију дјела његових , дакле, не једнога дјела, ни два ни пет него свију дјела сатанских. Ово исто одрицање поновљено ће и напоменуто бити у онај час те ће се сретним и спокојним сматрати сви они хришћани, који буду у чистоти сачувани онај завјет, који су одрицањем при св. крштењу положили, који су далеко били од ђаволских дјела : нечисготе, зависти, разбојништва, курварства, ждерања и пијанства, лажи, крађе, врачања, напрасит $Иги, злопамћења, скарадних ријечи, гордости, е.рамних пјесама и смијања, узимања интереса. Дакле од овог се хришћанин одриче и за ово одрицање сви ћемо одговорни бити к-ћ онк чт-к. (Наставиће се)