Branič
82
Г> Р А Н И Ч.
БРОЈ
пшле другпма. Сенска вели, да се нн једна Римљанка не стиди развода брака. од како су највеће госиође у Рпму ночеле да броје своје годпне, пе по консулпма, него по броју својих мужева. Римљанке се удају само за то, дасемогу развестп а разводе се опет само за то, да се могу удати. Ако задовољства у новоме браку не одговарају њиховом укусу, — оне их дотерују на свиј начин. 1 ) Покушај Августов да излечи друштво, које је до крајности било покварсно и зараахвно, превазишао је имиераторову снагу. на за то није ни могао уснеги. Сви закони које су Римљани пропнсивали у тој цели, да се тако стање, које је владало у Риму понравн, били су недовољаи. У последњем тренутку јавља се једна необична сила, која пружа руку пониженом човечанству и која довршује онај преображај, којп рим ки пмператорн са својпм законима пи у могли да остваре. Та пова сила зове се ХрншЛанство. Брак, који је у то време био у Риму сасвим изопачен себичпим интересима, сада добија другч н узвшпеаијм гначај, који боље одговара људском достојанству. Хришћанство је одмах у почетку прогласило, да је брак света тајна, која се закл>учује пред црквеним органима, а ио верозаконским обредгма. Тиме је стало на пут досадањој самовољи, која је владала при склапању брака а уједно је изнело на видик прази значај те заједнице. Оно је у псто време огласило, да су само они бракови пуноважни, који се закључе пред црквеним органима. Све остале заједпице измеТ^у два лица разног пола, не само да нпје признавало, него их је забрањивало. Хршпћанство се морало дуго и дуго борити са пазорими о разводу браса, који су ионикли у Риму. Римљани су сматрали да је развод нужна последица, без које се не може опстатн. Хршпћанство је на против огласило, да је брак трајна заједница која се по правилу може раскинути само емрћу. Само по изузећу, и у извесним случајима допусгилЈ је да се брак може п раније развестн. Кад је Хришћанство овладал » и донело нове прописе за брак, онда су крађе, отмице н куновипе жена морале по себи престати. У месо грубе силе која је некада владала, оад је тражено да муж п жена изјаве свој нриегапач и то пре по што ступе у ту заједнипу. Да се тај пристапак пе да ') ХоидагбДе стр. 23.