Branič

368

Б Р А Н И Ч.

БРОЈ 10.

еема пнкаквнх доказа о смрти онпх, које се удаве иа их однесе вода, који су иогубљеии, који су п гппули или нестали урату, — дакле у та ши случајевииа, где свекен-ш нема прилике да нх но обред <ма црквеним укопа, па за то не М )же пи да заведе смрт у нротоколе умрлих. На кратко, све те протоколе води дрква за своју потребу. — Држава ое иотпуао ослаља на цркву па се и она служи тим нротоколима. Отуд је последица, кад црква није у стању да набави доказе о рођењу иш смртп, онда дрнмва остаје без икаквих доказа, него мора да нрибег, ва сведоцима, најнесигурнијем доказу. Док је у Србији била само православна вера, а докзаконодавство није било уређено као што је данае, тако се стање и могјо трпети. Данас је са свим друкчије. Данас нма у Србији иет верозакона: православпи, католички, протестантски, мојсијев и мухамедански. Сваки верозакон води рачун о својој пастви. — 0 држављанпма се нико пе брине. Нротоколн, из којих држава набавља доказе за ро1)'-ње, брак и смрт појединих, — оглашени су за јавне Јкправе. Како запише свећеник, онако остаје. Ту се сведоцима пе може доказивати протпвно, Протоколи тн као јавне нсправе, имају онаку псту доказну снагу као и пресуде. Разлика је само у томе, што пресуду изричу три судије, и потпнсују сва тројица са писаром, — дакле свега четири државпа чиновпика, — а прЈТоколе водп један свећеник и то без икаква надзора. Где нема надзора, ту су злоупотребе најчешће Из свега што је до сада наведено излази: да су наређења о браку, која су прописана закоиом од 11 карта 1844 године за данашње време не довољна, — једно за то, што је ту регулнсан брак само гзмеђу српских држављана иравославне вере, — а о браковима срнских држављана, друге вере нема нп спомена; вруго за то шго због ове празннпе на српском земљишту могу владати и друге вере, коједозвољавају оно што српски закони изреком забрањују; треће за то, што држава нема у сво'пм рукама никакве доказе за рођење, брак п смрт сво.јих држављана, пего место тога мора да се задовољи спнском: рођених, венчаних и умрлих људи који прппадају тој и тој вери. За то је Србија прииуђена да регулише брак као грађанску установу, са кој -м вера може пмати посла тек у другој линпј Ч ', — н да сама прибавља доказе о рођењу, браку и смрти својих држ;вљапа.