Branič

БРОЈ 10.

б р а н и ч.

367

међу неправославних Срба, управљају по љенпм канонима. У грађанеком закону опет еема никаквих наређења. За бракове ненраво^лавних држављана данас у Србији не иостоје шшаква наређења. Држава не сме правити разлику између својнх држављана, Она тражи од свију без разлике извесне жртве, у редовним приликама данак, а у ванредним и сам живот. За ту цену дгж-ва је обвезана да им да законске гарантије, —јер ни једна страна људског живота не сме остати без законске заштите. То и јесте главна задаћа данашљег законодавства у свнма образовапим државама. То је само ј-дан узрок са кога су наређења пашег грађанског закоиа о бр?ку за данас недовољпа. Али сем тога пма н других врло важних узрска Брак је заједиица, која ствара сроство и породицу. Јесу ли лица сродча или не то питање зависи од брака, а иошто је брак верозаконскп акт, свећеницн треба на њ да одговоре. Сем тога, Србија данас зави п од православне цркве н од других верозакона, који на српском земљишту имају своје последоваче. — Оиа по правилу нема грађана, док јој разне цркве не иокажу своје иротоколе крштених, из којпх се види је ли ко пунолетан, и јо ли иравно сиособан за такав посао. Грађанскн закон не стара се о рођењу српских држав л>ан Ј . — Рођење је остављено на милост разних верозакона. Истина, окружнн иротојереји, сваке године ваде изводе из црквених протокола о крштепима, венчанима и умрлима, иа их шаљу енархијској консисторвји, а ова опет министарству просвете (§. 47 зак. о црквеним властима православне вере) али то је све недовољно. Свећеницн не завпде у протоколе рођења него крштења, — а колпко има деце која умру пре но што се крсте! Кад је којн држављанин рођен, држава не зна, док не запита ирквепе органе. Колико је годнна коме држављанкну она не знр , јер у својим рукама нема ннкаквих доказа. Државне власти не само да не заводе рођења, него не заводе ри бракове ни смрт. Црква се стара н о т< ме, алп то је само за њепу нотребу. Она зав »ди бракове, крштење и смрт, — али не држављана него своје пастве. — Држава се може нослужити тим ирквевим протоколима, али они пису довољни. Држава