Branič

520

Б Р А Н И Ч

БРОЈ 1б.

конодавац не само да је побркао старе и модерне имовннске нојмове (баштпну и својпну), већ као што ћемо видетн, он је побркао ове појаве (које спадају у СФеру социалнога) са појавама фнзнчког евета. Из законика у којем таква збрка појмова влада, баштински појмовп и баштински односн нзучаватп се не могу. Ово што рекосмо за нисане законе, важи такође н за данашње обичајно право, јер баштино се право из народног Јкнвота такође пзгубило. Некн од сриских Филолога, у који ред ваља нам нарочито напоменути радове уваженог Даничића, пакушава.ш су да овај срнспп иојам о имовини расветле и објасне истражујући корен п значење речи баштина. Овакво фнлолошко нстражнвање често врло много помаже науци, али није увек довољно п не достиже да се у имовпнске нојмове и односе некога друштва нронићи може. За ту цељ баш на протпв нужно је стручно научно нсиитивање. Правна, а у првоме реду економна наука, нозване су да ово иитање ])еше и расправе. Да пређемо сада на грађ. законнк, јер обарајућп назоре модерног законодавца добићемо јаснијег појма о пмовпнскнм односима у опште, те ћемо и старо а и модерно доба лакше разумети моћн. Но због ногрешака и заблуда у којнма је огрезо модерни законодавац ваља нам отпочети на особити начин, ваља нам проговорити неколико речи о појавама у опште, и решити питање: да ли је баштнна економнп и у оиште правнн појам (појам о имовнни), или је ово конкретни назнв за Фпзнчке стварп; ваља нам рашчпстнти нзмеђу појава Физнчког н нојава социалног света, За обично иаучно иепитпвање довољна је подела појава на аноргански, органски п социалнн свет. Социологија бави се појавама из социалног нлн тако званог надорганског света, а на појаве анорганске п органске прнроде она гледа као на нижи физнчки материјални свет. што је опет предмет других иаука, Предмет сваке иауке тачно је одређеп и оиредељен с тога се ваља особито чуватн, да се појаве међу собом не бркају. Тако н. нр. погрешно је кад некп социолог истражује кисеоиик и водоиик, као што је погрешно кад би неви хемичар нлп Физичар иа и психолог истраживао н. нр. баштину. Социолошким нспитивањем изиађепо је да је друштво људско еаетављено пз двојаких елемеиата: људи и материјалних добара.