Branič

ш ' ој 17. б р а н и ч. 583

Међутим док је Функција ове четири врсте етаблисмана међународнога саобраћаја увек једнз иста у својој суштини, дотле је природа њихових преносних срестава, и ио томе могућност да послуже као ј)атна срества, тако различна, да је ова разлнка произвела четири сиецијална система међународног ратног права. Сваки од ових система односи се на једну од категорпја саобраћајних етаблисмана ; алињихов скуп, по нашем мишљењу, требало би да сачињава међународно нраво за ову треКу категорпју ствари за време рата. II доиста, две нрве категорије развпле су специјално међународно право тако, да је доста означити их са две речи. Што се тиче пловидбе, на првом месту, право етаблисмана за прављење лађа нј)аво је сопствености, али право лађа у покрету садржи и у теорији и у ирактици врло важан систем иравила о току, блокусу и заузећу. Поштама је и поред њихове нрироде, по којој оне могу да служе за упогребу ратујућих страна признато, да стоје ван ратнога права и оне се ни у њиховој мсђународној Функцији не могу заузети ни од једне оружане силе; изузима се случај кад је неко место опкољено, јер је тада и иоштански саобраћај подложен блокусу. Што се тиче телвграфа ратујућа страна може потпуно да га заузме и телеграФске се линије имају сматрати као ратна срества ; отуда и истиче нраво да се телеграФн могу заузети. па и прекидатп ако је то потребно за време трајања рата, само сталнн етаблисмаии припадају нраву својине. Напослетку, што се тиче ж^лезнкца, ми постављамо принцип, ■ као што смо н напред навели, да непокретни етаблисмани долазе нод право својине. а саобраћајни матертгјал, влакови и вагони имају се од почетка рата сматрати и третирати као рагиа срества. Ово је иолазна тачка система железничког ратног ирава. Последица свега овога што смо изложили та је, што сталне железничке етаблисмане ратујућа страна може заузетп, администрирати п упогребљавати по вољи; алп оружана сила не треба да чиии никакве штете овим етаблисманима но напротив треба њихову адмнннстрацију да остави недирнуту у колико то дозвољава ратна служба. Напротив све оно нгго долази у саобраИајни лттеријал железнички, може бптн не само заузето но и присвојено по ираву нобеде; ово правило важи баш и онда, кад тај саобраћајни матејшјал и штје у служби рата.