Branič

■роој 20. в г а н и ч. 085

обзира на њихов нравац, иа баш и кад би они били управљеии на какво утврђено место непријатељево. IV. — Отуда излази да неутрални возови њмају у начелу право слободног приступа на територије ратујућих страна у колико они не бн прекорачивали прописани ред вожње. Тако се пма нризнати да се ред вожње за неутралне железнице не нрекида објавом рага; али ако ратујућа страна нађе за нужно, она може увести нов ред возидбе возова, само тај нови ред мора бити специјалном наредбом прописно објављен. V. — Последица је ових иравила, што код возова иеутраиних железница не може бити чрава, блокуса сличног морском блокусу, ни на артији, ни у практици. Објава рата нс мења саобраћај између неутралних возова и возова ратујућих страна у колико се то не тиче товара возова о чему ћемо мало час говорити. И тако принцип и нраво новреде блокуса не иосгоји за неутралне железнице; међу тим од овог оггштег правила има један изузетак. Кад оружана сила постави оасадно сгање у неком месту саобраћај се прекида како за неутралне железннце тако и за железнице ратујућих страна. Ако неутрална железница повреди овакав еувоземни блокус, онда, ирема законима рата, има места конфискацији воза. VI. — Кад се воз састоји из вагона неутралне железнице и вагона ратујуће стране, онда иротивник заузимајући такав воз треба да издвоји вагоне и да иеутралној железници етавн на расположење материјал који јој припада. VII. — Ако је, напослетку, ратујућа страна приморала неутрални воз да јој учини неке услуге у вучењу било за иосредну. било за непосредну потребу рата, опда неутрална страна, осим накнаде штете, која јој у сваком случају ирипада, има ираво да од ратујуће стране тражн разлога, за њен поступак. Кад би, дакле, једна ратујућа страна .уватила такав неутрални воз или материјал, који је друга ратујућа страна својевољно употребпла тако, да јој тај воз иадне у руке баш онда, кад он непрнјатељу врши какву рагну услугу. снда она треба да врати воз и вагоне неутралној држави. разуме се, под условом ако није било споразума између неутралне државе и ратуЈуће стране, која је воз употребила. Ако је, напротив, неутрална држава ставила једној од ратујућих страна драговољно своје возове на расположење, онда не само да не може бити говора о неутралности саобраћајног материјала, но и неутралност саме државе долази у иитање.