Branič
број 23 и 24
Б Р А Н И Ч
793
Оетављајући на страну енстему недељиве имовине, на коју ћемо се доцније нарочито повратити, код онакве баштнне каква нам се она у српској историји нојављује, влада колективизам. Власт имовинска уступљена је овде породици у опште. У породицу се рачунају, Ј ) сем изумрлих чланова којих је власт имовинска смрћу њиховом и престала. сво ностојеће поколење, па п сво потомство њпхово којих се влает пмовинска рађањем стварнО' зачпње. Како се чланови породице рађају, тако на баштину ступају а имају једнака права са својом браћом, очевима, стричевима, дедовпма, у онште свима члановима породице који о једној баштини живе. Ова равноправност п за оне чланове породице којн се тек имају роднти, могућа је једттно при кодектинизму, јер код својппе и индпвпдуализма већ влада имовинско нскључавање. 2 ) Говорећи о баштини треба знати: а) да власт имовинска припада породнци, т. ј. да је овде иородица фактор имовински; б) да је овде реч о породици у опште а не о појединим поколењима и члановима њеним. Врој чланова случајна је појава, може да варира, па чак и на јединицу да се сведе, што све природу имовине ни најмање не мења. 3 ) Индивидуа и њена права посве се губе у породичној целини; в) да сви чланови породице нмају једнака права т. ј. да су међу собом равноправни у имовинском погледу. Неке доказе баштининог колективизма изнели смо већ код наследсгпва. Онде смо видели да је власт имовинска уступљена породици у опште, и да само као таква т. ј. у недељивој целокупностп својој (не пак у деловима и разломцима) прелази са поколења на поколење. Овде да наведемо даље доказе баштининог колективизма, што нам ерпска историја даје. Чл. 31 Пољичког статута гласи: „и да браћа али ини деоници докле се год не разделе, тада им је све заједно, и добро и зло, и корист и штета, п дузи коме су дужни и ко је њима ') Да еу само мушки чланови ноеиоци имовинских права, напоменули смо већ код наслеЈства. 2 ) Кад се имовинска власт једанпут већ подели, па ма било то само фиктивно и идеално, наступа искл.учаваље; а за потомство не остаје нншта, сем вероватности могућег наследства. 3 ) Имовински иојмови завпсе од закона земал.ских, а не од броја чланова у породици.