Branič

798

Н Р А Н И Ч

број 23 п 24

ница нема никаквог корена. Новонрибављена и купљена је имовина (тековина). 1 ) Може да ирипада колективно свпма члановима породиде, или оделито и искључно поједином члану и његовом огранку. 2 ) Постала је изметањем баштине услед ародаје , а врло се лако паслеђивањем опет у баштину претвара. ПрИија. — Баштини супротнп појам о имовини. Носи у себи карактер оделите и апсолутне имовинске власти. — Страна је реч, али се код Срба одомаћила, и значење јој се још п раширило. Употребљава се у два значења, једном ширем, а другом ужем смислу речи. — У ужем смислу речи значи исто што и мираз. Самостална и оделита је имовина. Не улази никако у састав иородичне имовине. Задобтпа се женидбом, а припада извсспоме члану и његовом потомству. — У шнрем смпслу речи означава сваку оделиту и самосталну имовину, која искључно неком члану и његовом потомству припада. Не улази никакЈ у састав породпчне имовине, а задобија се тековином (личном). Оличени је егоизам (прћија и прћијање), с тога је у српској породици одвећ омрзнути имовински појам. 3 ) Често је }>зрок и повод раздору и деоби. — И прћија се наслеђивањем лако претвара у баштину, кад се извеснп члан и његово потомство издвоје из породпце, и на прћији образују нову кућу. Кциљепииу и ирГмју многи сматрају за клицу својине, што је посве ногрешно, јер купљеница и прћија само су измеци и ђубре од баштине. Из тпх изметака и тога ђубрета увек се само стари живот (колективизам) рађа, докле год стари закон и стари обичај владају. Својина је постала и развила се постепеним и систематичким измењивањем и преображавањем баштине, а не из којекаквих изметака и којекаквог ђубрета. Својина је као и баштпна главна имовина у друштву, основа др\штвеној организацији. 4 ) Да нређемо сада на својину.

! ) С тога и ноои карактер ансолутне имовинске власти. -) У овом другом случају к \ пљеница је исто што и прћнј I у ширем смислу речи. „II у сих'зи селех у црковипх у гори што се находи куп.Ђеница или прћија жунска, да ју држе; а што се обрета у жупе купљеница или прћија црковних људи, да си ју тако^е држе." (Повеља цара Душана, Гласпик XV стр. 282). 3 ) У ср ској породици влада алтруизам. 4 ) Баштина и сво.јнна јесу појмовн о супротним правнма, о супротним имовписким системи.ма. — Купљеница п прКија нису никакве имовинеке системе, већ су узгредна имовпна, а прелазног и привремепог су значија, док се у баштину не претворе и н * развију. — Данас се појмови купљеница и нрћија утоппли у лгор}' својнне.