Branič

802

Б Р А Н И Ч

број 23 и 24

задругара један илп други, па ни сам домаћин, није властан самостално ни ириродно расаолагати , још мање пак иродати га или задужити (§ 510). Но са продавањем и задуживањем прелазимо већ на. треће особено својство. а овде да наведемо још и то, да се код модерне инокоштине траг недовршене личне нмовинске власти познаје једино јогп по наследств//, 1 ) јер и овде влада право мушког приоритета, што је непрпродно личиој имовини т. ј. својини — али је природно системи дељиве имовинске властп, и влада како у модерној инокоттини тако п модерној задрузи. У колико је модернп законодавац постао неверан своме идолу својини, у толико је створио модерном српском друштву природне имовинске појмове, јер код данашњих Срба још влада иородични живот п задруга; с тога и овакве појмове морамо да назовемо цриродним , и ако они у самој ствари нису ништа друго него недонесена и недовршена својина. Личиост као фактор имовински није још потпунс развпјепа.') Породичнп живот и задруга стављени су под особиту заштиту земаљских закона (§ 42), само што је та заштита одвећ ништавна. 3 ) 3. Предмети имовине (економна добра). Говорећи о фактору ми смо испитивали власт имовпнску и природу њену у односу њеном спрам фактора имовинског, а овде ћемо да обратимо главну пажњу још и на предмете имовине, те да испитамо, власт имовинску и природу њену у односу њеном

Ј ) Као даљи траг недовршеностн модерног пмовиноког појма, а оеобину системе дељиве имовинске властп, могли би навести још и то, што се мираз са мужевљевом имовином слива и претапа у целину, а није самостална женина имовина као код западних народа. У томе и лежи разлика између мираза и самосталне женине имовине. Модерна западна породица јесте крпљена целина самосталних делова. Код Срба влада још мираз, а на западу не. — Каква су наређења модерног српеког законодавца по овом предмету, види гдаву XXVIII Г|ађ. законпка. -) II код инокоштине ако ни по чему другом оно бар по наследству може се познати педонешеност њена, јер наследство није засновано на правоме личноме начелу. 3 ) Ово и није никаква заштита, већ је само на особени начин регулисани имовински појам, цо чему се овај појам разликује од општпх римскпх појмова (бар у неколико).