Branič

810

В Р А Н И Ч

број 23 и 24

ј целокупности оно бар у клици њено.ј, јер имовина чпм је овај дах у себе примила почела је да бесни и да блудп. Но погрешно бп било мпслити да је модерни законодавац могао при стварању својине од психолошких проппса да одступи, јер тиме би ју само наказио и накарадио, х ) почем је својина сама по себи п прпроди својо.ј таква.-) Такву природу одредила јој промисао божија, а ) која ју је, кад је имовинске по,]мове стварала и делила, због њених нечовечппх и безаконих дела проклела, да нигде и никада економног мира нема. Баштина је напротив сама по себп и прпроди својој појам ограничене имовинске власти, а предмети ииовине овде су неотуђиве природе. Ова природа њена још је јаснија, видљивпја, сталнија и тврђа, кад се она законима земаљским санкционише. + ) Баштпна црпе природу своју из тога: а) што је она интегрални делић племенштлне, па мора да носи у себи оне карактере што и ова. Племенштина се ни.је у крајњем реду исцепала на самосталне баштине за то да би се земље продавати могле, већ гато је према природи производње и земљишта српског то неопходно нужно и корисно било. Дозвољавамо да је појам ириватне имовине са свпм природан српској пропзводњи, али ово не условљава имовински апсолутизам. б) Што је појам баштине постао још у прастаро доба кад предмети имовине не имађаху вредности у промету, те је имовпнска власт сама по себи и природи својој била ограпичена. Првих трагова неограничене имовинске власти налазимо под феудализмом, што је потекло из системе ове организације и тада владајућих појмова о имовини и слободн. в) Што су непокретна добра (земље, куће и т. д.) битни услови тежачке производње, па ова производња без тих услова не може да се врши. Услед тога се ови предмети у тежачком животу за дуго време, баш и онда када су у промету вредности ве1. добили, као највећи аманет чували и прелазили су са поколења на поколење. Са гледишта природних економних закона неприродно .је да су предмети баштине имовине отуђиви, јер се

') Као што је у самој ствари и учинио. 2 ) Код својине је власт имовинска неограничена. 3 ) Сам појам својине носи у себи овакву природу. 4 ) Ограничавање имовинске власти законима земаљским нужно је тек онда, кад предмети баштине имовине вредности у промету добију.