Branič

816

Б Р А Н И Ч

број 23 и 24

гова дедина .') Ову своју дедину цар је подигао покоривши многу разуздану властелу и ариобревши многе земље. Кад је дар утврдио сво.ју власт и сво.је ираво на све људе и зеиље т. ј. на сву Србају, онда се почео исЈм и за душе својих верних ,-) те је овима земље и људе давао и то на разне начине и поц разним условима. Ако су пак ови верни већ имали имовинских права на људе и на земље, онда је цар то њнхово право само потврђивао. Што је цар радио у великом, то су његови вернн радили у мањем, те се тако феудализам болше утврдио , развиз читав хнјерархиски ред и низ властеоштва. У крајњем реду земље су уступљиване тежацима, разуме се, са извесним обвезама, што се зове дати земљц на, доходак?) Вредно је овде напоменути , да онда кад је властелпн да/> тежаку земљу, да су ове земље постале тежакова наследна имовина, а властелин је имао врховио госаодарско араво и на људе и на земље. 4 ) Земља и људи то иде заједно, не може једно од другог да «е одваја, „које ће рећи", да тежак не може земљу да отуђи, а ни властелин не може тежака од земље да одвоји нити пак земље да га лигаи — тако је то феудализам угврдио, и надоргански, т. ј. без конопца, једно за друго чврсто везао. Под феудализмом имамо у главноме два појма о имовини, а то су држава и баштина. Држава , 5 ) — Зависна и неслободна је имовина. Она мора над собом да има ,још и врховног господара којем баштинско право на државу и припада. Ако нема никаквог пречег врховног господара, онда врховно господарско баштинско право прнпада цару. Степен државине зависности разан је, како код које , што долази од разнпх могућих комбинација имовинских власти у феудално доба. Но у сваком случају постоји правило , да се државом вољно нп слободно расиолагати не може. Свака баштина мора да буде у исто доба и држава , али свака држава не мора да буде баштина. Баштпна то је држава

>) М1к1. бр. 9. ''I За евоју душу пекао се цар тнме, што је земље н људе давао црквама (види М1к1о81с бр. 9) 3 ) Види повељу Ивана Црнојевића манастлру цетињеком, М1к1омс, Моп. зегћ. стр 530. 4 ) 'Гако то Феудални закони наређују код Срба. °) Обичан термин у старим с.поменицима. — Но овај термин треба битно разликовати о I модернога термина државпна