Branič
В Р А Н II Ч
БРОЈ 9
држава а на њој има два предузимача саобраћаја: друштво за експлоатацију српске држ. железнице и маџарска држава (за део пруге од савског моста до станичног перона). Овај закон везује и маџарску државу као предузимача ако би се нри саобраћају маџарских возова на српском земљишгу неко лице повредило. Повређепп тада не може тражити накнаду штете од друштва за експлоатацију срп. држ. железнице, већ од маџарске државе, коју он не мора тужити маџарским већ српским судовима. Бива и то, да возови једног предузимача саобраћаја црелазе преко железних пруга разних држава и разних соиственика. Тада се гледа на то, ко врши саобраћај за свој рачун и онај ће се сматрати за нредузимача. На пр. железнички воз „оријан експрес" полази из Париза а нролази кроз Француску, Немачку, Аустрију, Маџарску, Хрватску, Србију, за Бугарску и Турску. Оријан експрес прииада једном друштву, коме је цел, да свима тим државама позајми своја за спавање и ручавање удепгена кола, којима ће одржавати неирекидну везу између Париза — Цариграда и Солуна. Ово друштво не врши саобраћај за свој рачун, већ оно само узајмљује свакоме од тих предузимача друштвени воз, а свакп предузимач на својој нрузи додаје возу своју локомотиву са својим саобраћајним персоналом и на тако састављеном возу врши саобра^ај за свој рачун. Према томе друштво „Оријан €кспреса" не одговара ни за какве повреде при железн. саобраћају. Али другче би било, када би то друштво вршнло саобраћај између Париза — Дариграда и Солуна за свој рачун, па од дотичних предузимача узело железничку пругу само на послугу. Тада би друштво морало одговарати за накнаду штете. Може се и то десити, да на некој зај едничкој нрузи одговорност за несретни снучај надне на оба предузимача. На пр. на београдској станици сударе се два воза, од којих је један друштва за експлоатацију срп. држ. железнице а други маџарске државе, па при судару неко лице буде повређено. У овакоМ случају одговорност је различита. Ако је